Damen Naval wybrał Kongsberg Maritime Sweden na dostawcę śrub napędowych o regulowanym skoku i wałów okrętowych dla czterech fregat zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare) dla Holandii i Belgii.
W ramach tego kontraktu Kongsberg dostarczy cztery zestawy śrub napędowych o regulowanym skoku i związany z nimi sprzęt, w tym łopaty, kołpaki, piasty i linie wałów.
- To wspaniała wiadomość, że Kongsberg Maritime jest również zaangażowany w projekt fregaty ASW. Mamy długotrwałe relacje z tą firmą i jest to dobry przykład doskonałej współpracy między holenderskim i szwedzkim przemysłem stoczniowym - mówi dyrektor ds. strategii korporacyjnej i innowacji Damen Naval Richard Keulen.
- Kongsberg Maritime jest dumny, że został wybrany jako partner w tym znaczącym programie fregat Damen Naval. Układ napędowy dla nowych fregat został zoptymalizowany, aby spełnić surowe wymagania klientów, w szczególności w zakresie sygnatury hałasu, która jest kluczowym czynnikiem w operacjach zwalczania okrętów podwodnych - Björn ten Eicken, wiceprezes Kongsberg Maritime ds. marynarki wojennej.
W podpisaniu umowy brali udział Wieb Hoogerwerf, szef Działu Zakupów w Damen Naval), Jan de Vries, zastępca dyrektora ds. Projektów, Damen Naval, Björn ten Eicken, wiceprezes w Naval Kongsberg Maritime, Maria Bergsman i dyrektor ds. Sprzedaży Marynarki Wojennej w Kongsberg Maritime. Umowa została podpisana w siedzibie Damen Naval w Vlissingen To kolejna współpraca Damen Naval i Kongsberg Maritime w ciągu ostatnich 18 miesięcy. Jest to następstwem podobnego kontraktu podpisanego przez firmy we wrześniu 2022 roku w sprawie wyposażenia dla niemieckich fregat typu F126.

Fot. Damen Naval
Cztery fregaty ASW zastąpią wykorzystywane przez siły morskie Belgii i Holandii wielozadaniowe fregaty typu Karel Doorman. Nowe jednostki, z racji na znaczenie dla bezpieczeństwa obu krajów jak i przemysłu okrętowego określane niekiedy niderlandzkim "Miecznikiem", będą wykorzystywane do różnorodnych zadań, ale ich głównym celem będzie zwalczanie okrętów podwodnych. Zostaną wyposażone w hybrydowy napęd spalinowo-elektryczny i zostaną zaprojektowane tak, aby działały tak cicho, jak to tylko możliwe, by skutecznie wykorzystywać swoje główne zadanie zgodnie z przeznaczeniem. Długość zaplanowanych fregat ma wynosić 133 metry, a wyporność wynosić 5 500 ton. Do prowadzenia działań będą wykorzystywać specjalistyczne wyposażenie i uzbrojenie, w czym ma pomagać śmigłowiec pokładowy NH90.
Projekt fregaty ASW jest realizowany w ścisłej współpracy z holenderskim Ministerstwem Obrony, przy czym część prac zostanie wykonana przez samo Ministerstwo Obrony. Kadłuby zostaną zbudowane w Rumunii, a następnie trafią do Vlissingen w celu dalszego ukończenia. Oczekuje się, że Damen Naval dostarczy pierwszy okręt w 2028 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów