Szwedzki koncern podpisał 18 kwietnia kontrakt na dostawę systemów ostrzegania laserowego dla Marynarki Wojennej Hiszpanii (Armada Española) o wartości 3,5 mln euro. Stanowi to dla firmy ważny kamień milowy, ponieważ dotyczy dostaw jej najnowszej technologii, która znajdzie się w wyposażeniu nowych fregat typu F110, mających stanowić istotne wzmocnienie sił morskich państwa. Budowniczym nowych okrętów jest Navantia.
Nowoczesny system NLWS jest w stanie znacząco przyczynić się do zwiększenia świadomości sytuacyjnej i zdolności samoobrony fregaty. Dzięki szybkiemu ostrzeganiu o zagrożeniach i ich klasyfikacji umożliwia on systemowi zarządzania walką zastosowanie skutecznych środków zaradczych przeciwko zagrożeniom ze strony kierowanej laserowo amunicji. W zamierzeniu przyczyni się to do wzmocnienia zdolności okrętów do zapewnienia bezpieczeństwa interesom państwa na morzu jak i społeczeństwu. Zgodnie z warunkami umowy, Saab dostarczy pierwsze systemy ostrzegania
laserowego (NLWS) w 2026 roku, a następnie będzie realizować coroczne
dostawy. Firma ma ściśle współpracować z Navantią, aby zapewnić szybką i bezproblemową integrację czujników NLWS z nadbudówką okrętów.
Jak przekazał Saab, nowa, wielozadaniowa fregata typu F110 integruje tzw. technologie przemysłu 4.0 i ma być pierwszym hiszpańskim programem morskim zaprojektowanym z wykorzystaniem "cyfrowego bliźniaka." Okręty określane również jako typ Bonifaz będą miały do 6 100 ton wyporności i 145 metrów długości. Załoga ma liczyć 150 osób. Maksymalna prędkość wyniesie 26 węzłów. Napęd jest dieslowo-gazowy (CODLAG), a w jego skład wchodzą turbina GE LM2500 oraz cztery silniki wysokoprężne MTU 4000. W wyposażeniu okrętu znajdą się radar pochodny AN/SPY-7(V)1, sonar holowany Thales CAPTAS-4, montowany na kadłubie sonar Thales BlueMaster UMS 4110 montowany na kadłubie, system zarządzania walką Navantia SCOMBA F110 oraz cyfrowy system komunikacji podwodnej TUUM-6. Uzbrojenie stanowią armata morska Leonardo 127 mm, 16 wyrzutni Mk 41 VSL dla pocisków SM-2 oraz RIM-162 ESSM, dwa karabiny maszynowe 30 mm i dwa 12,7 mm, dwie poczwórne wyrzutnie rakiet NSM (Naval Strike Missile) i dwie wyrzutnie torpedowe Mark 32. Wyposażenie okrętu stanowią także hangar i lądowisko do obsługi śmigłowca SH-60 lub NH-90.
- To zamówienie jest znaczącym kamieniem milowym dla naszego morskiego laserowego systemu ostrzegania, ponieważ współpraca z innym klientem z NATO jeszcze bardziej wzmacnia naszą pozycję rynkową. Wybór NLWS jest wynikiem wysoce konkurencyjnej i rygorystycznej oceny działania w środowisku morskim. Potwierdziła ona jakość, wydajność i konkurencyjną cenę naszego produktu - zaznaczył Nivan Moodley, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i rozwoju biznesu w firmie Saab.
Umowa na budowę pięciu fregat została podpisana w 2019 roku, a rozpoczęcie prac nad pierwszą z nich odbyło się trzy lata później. Koszt programu wynosi 4,3 mld euro. Aktualnie w budowie są dwa okręty tej serii, Bonifaz (F111) i Roger de Lauria (F112), które mają wejść do służby kolejno w 2025 i 2026 roku. Budowa trzech kolejnych jednostek, które mają wejść do służby w latach 2027-2029. Wszystkie powstają w stoczni Navantia w hiszpańskim Ferrol. Program F110 pozwala na utrzymanie 9 000 miejsc pracy w branży stoczniowej i w ramach łańcucha dostaw w okresie 10 lat. W przedsięwzięcie zaangażowano łącznie 500 firm z całej Hiszpanii.
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC