• <
siemens_gamesa_2022

Safe. Kolejny holownik Shoalbuster zwodowany [WIDEO, ZDJĘCIA]

31.08.2022 22:48
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Safe. Kolejny holownik Shoalbuster zwodowany [WIDEO, ZDJĘCIA]

Partnerzy portalu

Safe. Kolejny holownik Shoalbuster zwodowany [WIDEO, ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

W gdańskiej stoczni Safe odbyło się wodowanie kolejnego holownika typu Shoalbuster 2711.

Stocznia Safe ma na koncie kolejny częściowo wyposażony kadłub holownika Shoalbuster. Ostatniego dnia sierpnia 2022 roku jednostka została zwodowana przy nabrzeżu stoczniowym za pomocą dźwigu Maja.

Jednostka o numerze budowy YN571831 powstaje w Safe na zamówienie stoczni Damen Shipyards Hardinxveld. Dokumentację techniczną do budowy dostarczył Damen, jako że holowniki serii Shoalbuster należą do katalogu jednostek budowanych przez holenderski koncern i są jednymi z najpopularniejszych statków tego typu. Dokumentację roboczą wykonało jednak biuro projektowe Safe w Gdańsku.

Gospodarka Morska
Fot. GospodarkaMorska.pl


Kadłub zwodowanej ostatniego dnia sierpnia 2022 roku jednostki jest częściowo wyposażony, m.in. w systemy rurociągów i kompletny układ napędowy. Całkowicie gotowe i wymalowane jest także poszycie statku oraz zbiorniki. W połowie września, czyli za około dwa tygodnie, nowy Shoalbuster 2711 zostanie przekazany przez Safe do klienta, do końcowego wyposażenia.

Statek budowany jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego BV.

Shoalbuster 2711 to jeden z najpopularniejszych modeli wielozadaniowych jednostek roboczych o niskim zanurzeniu. Projekt charakteryzuje się sporym pokładem roboczym, na którym może pracować dźwig pokładowy, co sprawia, że statki tego typu mogą pełnić różnorakie role i sprawdzać się w wielu środowiskach pracy. Holownik ma 27,02 metra długości i 10,5 metra szerokości oraz około 3 metrów zanurzenia na rufie. Wyporność statku to 420 ton, zaś jego uciąg na palu to 40 ton. Shoalbuster 2711 zasilany jest 2 silnikami Caterpillar 3512C i może rozwinąć prędkość do 11 węzłów.

Gospodarka Morska
Fot. GospodarkaMorska.pl


Na pokładzie statku w ogrzewanej i klimatyzowanej kabinie przewidziano miejsce dla siedmiu członków załogi w postaci kabiny kapitana, dwóch pojedynczych kabin oficerskich oraz trzech podwójnych kabin dla załogi. Holownik ma też kambuz i mesę oraz zaplecze sanitarne.

W stoczni Safe regularnie powstają m.in. holowniki różnych typów, przeważnie dla Grupy Damen. Dla tego klienta w Gdańsku zbudowano już około 60 jednostek, w tym holowników Shoalbuster czy MultiCat, ale także statków wielozadaniowych, m.in. na potrzeby budownictwa hydrotechnicznego. W tym roku Safe opuścił już m.in. wielozadaniowy Multicat 3313 budowany dla Damen Hardinxveld czy inny Shoalbuster 2711, ale tym razem w wersji ICE – przystosowany do pracy w warunkach lodowych – budowany przez Damen dla polskiego Fairplay Towage.

Partnerzy portalu

seatech_390x100_2022
aste_580x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.