W gdańskiej stoczni Safe odbyło się wodowanie kolejnego holownika typu Shoalbuster 2711.
Stocznia Safe ma na koncie kolejny częściowo wyposażony kadłub
holownika Shoalbuster. Ostatniego dnia sierpnia 2022 roku jednostka
została zwodowana przy nabrzeżu stoczniowym za pomocą dźwigu Maja.
Jednostka
o numerze budowy YN571831 powstaje w Safe na zamówienie stoczni Damen
Shipyards Hardinxveld. Dokumentację techniczną do budowy dostarczył
Damen, jako że holowniki serii Shoalbuster należą do katalogu jednostek
budowanych przez holenderski koncern i są jednymi z najpopularniejszych
statków tego typu. Dokumentację roboczą wykonało jednak biuro projektowe
Safe w Gdańsku.
Kadłub zwodowanej ostatniego dnia sierpnia
2022 roku jednostki jest częściowo wyposażony, m.in. w systemy
rurociągów i kompletny układ napędowy. Całkowicie gotowe i wymalowane
jest także poszycie statku oraz zbiorniki. W połowie września, czyli za
około dwa tygodnie, nowy Shoalbuster 2711 zostanie przekazany przez Safe
do klienta, do końcowego wyposażenia.
Statek budowany jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego BV.
Shoalbuster
2711 to jeden z najpopularniejszych modeli wielozadaniowych jednostek
roboczych o niskim zanurzeniu. Projekt charakteryzuje się sporym
pokładem roboczym, na którym może pracować dźwig pokładowy, co sprawia,
że statki tego typu mogą pełnić różnorakie role i sprawdzać się w wielu
środowiskach pracy. Holownik ma 27,02 metra długości i 10,5 metra
szerokości oraz około 3 metrów zanurzenia na rufie. Wyporność statku to
420 ton, zaś jego uciąg na palu to 40 ton. Shoalbuster 2711 zasilany
jest 2 silnikami Caterpillar 3512C i może rozwinąć prędkość do 11
węzłów.
Na pokładzie statku w ogrzewanej i klimatyzowanej
kabinie przewidziano miejsce dla siedmiu członków załogi w postaci
kabiny kapitana, dwóch pojedynczych kabin oficerskich oraz trzech
podwójnych kabin dla załogi. Holownik ma też kambuz i mesę oraz zaplecze
sanitarne.
W stoczni Safe regularnie powstają m.in. holowniki różnych typów, przeważnie dla Grupy Damen. Dla tego klienta w Gdańsku zbudowano już około 60 jednostek, w tym holowników Shoalbuster czy MultiCat, ale także statków wielozadaniowych, m.in. na potrzeby budownictwa hydrotechnicznego. W tym roku Safe opuścił już m.in. wielozadaniowy Multicat 3313 budowany dla Damen Hardinxveld czy inny Shoalbuster 2711, ale tym razem w wersji ICE – przystosowany do pracy w warunkach lodowych – budowany przez Damen dla polskiego Fairplay Towage.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries