Brytyjski koncern poinformował o zawarciu kontraktu o wartości 11,5 mln dolarów na dostarczenie komponentów dla amerykańskich okrętów podwodnych z napędem jądrowym typu Columbia. Tym samym zwiększa swoje zaangażowanie w prace nad tymi najpotężniejszymi jednostkami w swojej klasie, zdolnymi do przeprowadzenia ataków balistycznych.
Zamówienie na wyposażenie dla okrętów podwodnych z napędem jądrowych dla US Navy odbywa się w ramach kontraktu o wartości 72 mln dolarów, który brytyjska firma wygrała w 2023 roku. Ze względu na niejawność informacji nie jest podane, o jakie komponenty czy też elementy wyposażenia chodzi, niemniej, jak wskazuje BAE Systems, chodzi o „krytycznie istotną konstrukcję” stanowiąc tym samym istotny wkład w budowę najnowszych okrętów dla sił morskich USA.
– Dofinansowanie jest świadectwem ciężko pracujących, wysoko wykwalifikowanych pracowników w Louisville, którzy produkują złożone konstrukcje okrętów podwodnych oraz naszej wiedzy inżynieryjnej w Minneapolis. Nasz personel i obiekty mają głęboko wyspecjalizowane możliwości i doświadczenie potrzebne do wspierania budowy okrętów podwodnych i przemysłu morskiego. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację naszego zaangażowania w zaspokajanie potrzeb produkcyjnych tych zasobów bezpieczeństwa narodowego, które zapewniają bezpieczeństwo naszym marynarzom – powiedział Charles Lewis, dyrektor Submarine Programs for Platforms and Services w BAE Systems.
Zgodnie z amerykańskimi przepisami, które wskazują na zaangażowanie w budowę podmiotów działających w USA i zatrudniających obywateli tego państwa, zlecenie wykona należący do BAE Systems zakład mieszczący się w Louisville, w stanie Kentucky. Tam, dzięki wykorzystaniu specjalistycznej wiedzy, a także wdrażanym metodom zintegrowanej produkcji (spawanie, obróbka, testy, składanie, doposażanie i produkcja systemów) powstają istotne elementy okrętów dla US Navy. Współpracuje przy tym także z należącą do BAE Systems stocznią mieszczącą się w Jacksonville (BAE Systems Jacksonville Ship Repair, JSR), w stanie Floryda, gdzie są produkowane także elementy i wyposażenie okrętów podwodnych typu Columbia.
Aby móc realizować podobne zlecenia BAE Systems zainwestował ponad 250 milionów dolarów w infrastrukturę produkcyjną i technologiczną w USA na przestrzeni kilku ostatnich kilku lat. Wykorzystuje przy tym swoje doświadczenie z prac nad również dużymi okrętami podwodnymi z napędem jądrowym dla Royal Navy. W marcu tego roku miało miejsce położenie stępki pod pierwszy z nich, HMS Dreadnought.
Czytaj więcej: Tak tworzy się potęga? Położono stępkę pod atomowy HMS Dreadnought
Okręty podwodne z napędem jądrowym typu Columbia mają reprezentować nową generację w swojej klasie. Zastąpią okręty typu Ohio, wprowadzone do służby w latach 1981-1997. Na ten moment zaplanowano 12 jednostek, a budowa pierwszej, prototypowej rozpoczęła się w 2020 roku. Ich długość ma wynosić 171 metrów, szerokość 13 metrów, a wyporność ma sięgać ponad 20 000 ton. Załogę ma na nich pełnić 155 oficerów i marynarzy.
Napęd będzie stanowił reaktor jądrowy, a także silnik elektryczny. Zapewni to właściwie nieograniczoną dzielność morską. W wyposażeniu znajdzie się najpewniej także powiększona wersja sonaru LAB, znana z okrętów podwodnych typu Virginia, a na uzbrojenie mają się składać podwójne wyrzutnie torped, zdolne do wystrzelenia 16 rakiet balistycznych UGM-133A Trident II. Koszt jednego okrętu to ponad 9 miliardów dolarów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów