pc
Stocznia CRIST przekazała częściowo wyposażony statek dla morskiej energetyki wiatrowej. Jednostka o numerze budowy NB 315 powstała na zamówienie stoczni Ulstein Verft AS. Do Norwegii wyruszyła w czwartek.
Częściowo wyposażony kadłub do norweskiej stoczni Ulstein Verft holuje holownik FFS Amaranth. Na miejsce mają dotrzeć 20 września.
NB 315 to statek typu Offshore Service Vessel, który będzie wykorzystywany podczas budowy, montażu oraz prac konserwacyjnych na morskich farmach wiatrowych. Jest to jednostka siostrzana względem statku Acta Auriga, przekazanego przez stocznię Ulstein w marcu 2018 r., który, jako częściowo wyposażony, dostarczyła także stocznia CRIST.
Jednostka NB 315 ma 93,50 m długości, 18,00 m szerokości, 7,60 m wysokości bocznej, 6 m zanurzenia, 6 050 GT i 3 175 t nośności. Zostanie wyposażona m.in. w windę, dźwig z kompensacją 3D oraz w energooszczędny układ napędowy, w tym akumulatorowy system Ulstein. Dzięki rozwiązaniu projektowemu X-STERN, ograniczone zostaną hałas, uderzenia i wibracje spowodowane przez fale – podała stocznia Ulstein. Projekt statku został dostosowany do wymogów przetargowych GE Renewable Energy i właściciela jednostki.
Jednostka nie ma jeszcze imienia. Wiadomo, że jego początek będzie brzmiał „Windea”.
Nowy statek ma być przekazany przez stocznię Ulstein w styczniu 2020. Trafi ostatecznie do właściciela Schulte Group, a jego operatorem i armatorem zarządzającym będzie WINDEA Offshore GmbH & Co KG. Jak poinformowała norweska stocznia, jednostka będzie wspierać prace konserwacyjne GE Renewable Energy na niemieckiej morskiej farmie wiatrowej Merkur Offshore. Projekt statku został opracowany we współpracy z WINDEA Offshore, która jest filią Grupy Schulte w zakresie morskich projektów wiatrowych. To trzeci statek do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych zbudowany przez stocznię Ulstein dla Bernhard Schulte Offshore. Pierwsze dwie jednostki to Windea La Cour i Windea Leibniz.
Kontrakt na budowę jednostki NB315 podpisano 31 lipca 2018 r. Cięcie blach odbyło się 10 września ubiegłego roku w stoczni CRIST.
CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestodziewięcioletniej działalności osiągnęła pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym
Do sił morskich USA przekazano kolejny okręt podwodny typu Virginia. USS Massachusetts coraz bliżej służby
Kłopoty amerykańskiej stoczni przy budowie patrolowców dla straży wybrzeża. Przedsięwzięcie przejmie Austal?
Kolejny jeziorowiec PŻM przechodzi próby morskie
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli