Unia Europejska z zadowoleniem przyjmuje ważne decyzje podjęte podczas 28. dorocznego posiedzenia Komisji ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim (Indian Ocean Tuna Commission, IOTC), które mają sprawić, że rybołówstwo na tym akwenie będzie bardziej zrównoważone. Przyjęto 11 nowych środków ochrony i zarządzania.
Na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej doszło do szeregu ataków bojowników Huti na statki. Siły amerykańskie i włoskie notują kolejne zestrzelenia pocisków i dronów, niemniej pojawiają się informacje o trafieniu masowca.
Masowiec Abdullah, który 14 kwietnia został wypuszczony przez somalijskich piratów po zapłacie 5 mln dolarów okupu znalazł się na bezpiecznych wodach. Dowództwo operacji Unii Europejskiej EUNAVFOR Atalanta potwierdziło, że zarówno statek, jak i 23 członków jego załogi jest bezpiecznych.
Według dwóch somalijskich piratów, ich grupa otrzymała 5 milionów dolarów okupu i zgodnie z obietnicą uwolniła porwany wcześniej masowiec Abdullah wraz z załogą.
Ponad 90 osób zginęło w niedzielę u wybrzeży Mozambiku w wyniku zatonięcia łodzi rybackiej, przerobionej na prom - poinformowały lokalne władze. Przyczyną wypadku było przeciążenie łodzi, na której płynęło 130 osób.
Specjaliści z branży morskiej z 14 małych wyspiarskich państw rozwijających się (small island developing states, SIDS) i krajów najsłabiej rozwiniętych (least developed countries, LDC) dołączą w tym roku do sztandarowego programu szkoleniowego IMO, aby promować globalne przejście na żeglugę o zerowej wartości netto.
Po zajęciu statku Abdullah (IMO: 9745598), które miało miejsce 13 marca, porywacze przedstawili swoje żądania. Piraci grożą, że będą zabijać członków załogi, jeśli nie otrzymają okupu. Sytuacja jest dramatyczna, acz wciąż pozostaje wiele niewiadomych.
Ze statku Abdullah, należącego do SK Shipping Lines, nadano komunikat wzywający do pomocy. Na pokład jednostki dostała się grupa uzbrojonych mężczyzn, którzy prawdopodobnie kierują jednostkę na somalijskie wybrzeże.
Globalny handel morski węglem przyspieszył w ostatnich miesiącach 2023 r. i powrócił do poziomu obrotów sprzed pandemii. W okresie styczeń–grudzień 2023 r. światowe przewozy węgla morzem wzrosły o 6% r/r do 1 341,2 mln ton (bez kabotażu), na podstawie danych dotyczących śledzenia statków z AXS Marine – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa. W ubr. wzrósł również światowy popyt na stal do 1,8% w 2023 r. do 1,814 mld ton. i w 2024 r. o 1,9% – czytamy w lutowym raporcie Światowego Stowarzyszenia Stali (WSA - Worldsteel).
Wspólne przedsięwzięcie Aker Solutions, SLB i Subsea7, ogłoszone w sierpniu ubiegłego roku, przeszło pomyślnie proces zatwierdzenia ze strony władz regulacyjnych. Utworzenie nowego joint venture ma zostać sfinalizowane w czwartym kwartale 2023 r.
Rozpoczęło się holowanie kontenerowca M/V Dali z miejsca katastrofy w Baltimore
Kołodziejczak: agroporty i terminale zbożowe powstaną i będą dobrze funkcjonować
Duże zgrupowanie rosyjskich okrętów przemieszcza się z Morza Śródziemnego na Bałtyk
Damen zreazlizował transport 11 holowników
Komisja ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim osiągnęła porozumienie w sprawie zrównoważonego rybołówstwa
Dzień Dostawców na Konferencji PSEW2024 – międzynarodowa współpraca na rzecz silnego przemysłu wiatrowego w Europie