Saperzy z armii USA wykonali skomplikowaną operację wysadzenia elementu konstrukcji mostu Francis Scott Key, który od marca zalegał na kontenerowcu M/V Dali, który z tego powodu pozostawał zablokowany. Teraz będzie możliwe odholowanie statku i udrożnienie trasy żeglugowej, prowadzącej do portu w Baltimore.
Specjaliści z Korpusu Inżynierów US Army wykonali serię nacięć na fragmencie mostu, który z racji swojej wagi wręcz dociskał statek do dna, uniemożliwiając mu poruszanie się. Aby operacja była bezpieczna, usunięto dziesiątki kontenerów, aby odsłonić całość konstrukcji. Dzięki wykonanym "precyzyjnym cięciom" (precision cuts) można było użyć stosunkowo nieduże ładunki wybuchowe, dzięki którym po detonacji cała konstrukcja rozpadła się, jakby wykonano ją z wykałaczek.
Operacja stanowi istotny etap w udrażnianiu trasy żeglugowej, prowadzącej do portu w Baltimore. Dzięki temu prace związane z rozbiórką konstrukcji zawalonego mostu będą mogły przyspieszyć, a statki i inne jednostki nawodne zyskają większą swobodę w poruszaniu się. To także ważna informacja dla infrastruktury portowej oraz łańcucha dostaw, gdyż katastrofa mocno uderzyła w lokalną gospodarkę, w tym biznes związany z przeładunkami w porcie.
W katastrofie 26 marca zginęło sześć osób, głównie pracowników realizujących roboty naprawcze. Niedawno wydobyto ostatnie z ciał ofiar zawalenia mostu. Do wypadku doszło w godzinach porannych, w wyniku awarii na kontenerowcu M/V Dali, pływającym pod singapurska banderą. Jednostka uderzyła w jedną z podpór mostu Francis Scott Key, w wyniku czego ten uległ zawaleniu. Most był konstrukcją zbudowaną w latach 70-tych XX wieku. Miał 2632 metry, a jego główne przęsło 366 metrów. Znajdowała się na nim czteropasmowa droga, z której rocznie korzystało ponad 11 mln pojazdów.
Od niedawna, dzięki utworzeniu tras umożliwiających ruch morski, umożliwiono ograniczony ruch statków do i z portu w Baltimore. Mimo to firmy zarówno morskie, jak działające w ramach łańcucha dostaw, notują wielomilionowe straty z racji na ograniczone możliwości transportowe. Aby złagodzić skutki finansowe dla działalności, wiele firm zdecydowało się na przekierowanie ładunków do i z innych terminali w USA. Władze USA przyznały stanowi Maryland 60 milionów dolarów federalnej pomocy nadzwyczajnej w odpowiedzi na zawalenie się mostu Francisa Scotta Key Bridge, niemniej zdaniem ekspertów oraz urzędników federalnych koszt odbudowy mostu może wzrosnąć do dwóch miliardów dolarów.
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego
Polska i Norwegia współautorami bezpieczeństwa Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu