Wrzesień zakończył się jednym z ważniejszych wydarzeń dla biznesu - pierwszą edycją konferencji Green Energy Tricity (GET), która w dniach 26-27 września przekazała przedsiębiorcom takie tematy, jak: odnawialne źródła energii w kontekście technologicznym, magazynowanie ciepła, transformacja energetyczna mająca przynosić przedsiębiorcom zyski i oszczędności, technologia wodorowa i energetyka wiatrowa, obniżanie śladu węglowego w firmach czy obniżenie rosnących kosztów energii.
Udział energii z paneli fotowoltaicznym w krajowym miksie energetycznym w ostatnich dniach bił rekordy. Główna w tym rola mikroinstalacji, jednak bez farm fotowoltaicznych te rekordy nie byłyby możliwe. Zgodnie z prawami rynku duży popyt zmniejsza cenę, ta zasada nie omija również rynku energii elektrycznej. Jak w takiej sytuacji powinni reagować operatorzy farm, aby zwiększyć swoje zyski?
Transformacja energetyczna to proces, który systemowo dotyczy wszystkich sektorów gospodarki, firm i osób fizycznych. Jednym z jej elementów jest rozwój elektromobilności, który w ostatnim czasie zdecydowanie przyspieszył na świecie, ale także w Polsce. Po polskich drogach jeździ już ponad 40 tys. samochodów z napędem elektrycznym. Jednak jak poradzą sobie sieci przesyłowe przy milionie samochodów i jak ważną rolę będą pełnić magazyny energii?
Jednym z najważniejszych ustaleń badania Economist Impact 2022 Trade in Transition jest to, że w wyniku zakłóceń łańcucha dostaw wywołanych pandemią, firmy skoncentrują się na dywersyfikacji dostawców. Badanie przeprowadzono w okresie październik i grudzień 2021.
Magazyn energii z filtrem aktywnym energii biernej i wyższych harmonicznych został wyróżniony w prestiżowym konkursie Top Builder 2022 w kategorii Innowacje.
Marine Digital oraz ClassNK udostępniły niedawno armatorom bezpłatny próbny dostęp oprogramowania do wykorzystania przez operatora żeglugowego systemu zapewniającego optymalizację rejsów i minimalizację emisji szkodliwych substancji. Informatyzacja flot nabrała tempa i nie zatrzyma jej nawet zagrożenie cyberatakami.
Na Nor-Shipping wystawiało się około 600 firm, a targi i konferencje odwiedziło około 20 tys. uczestników. Norwegia postawiła na innowacyjne klastry morskie i jak przystało na kraj z oceanicznymi ambicjami, wspiera je na każdym kroku. Przed około 10 laty utworzono nawet rządowy program i fundusz Norwegian Innovation Clusters, z którego wspierano rozwój klastrów morskich.
Absolwenci Akademii Marynarki Handlowej USA założyli startup i nazwali go Fleetzero. Zamierzają budować małe jednostki z napędem elektrycznym. Firma planuje budować statki z napędem na baterie już w br. Będą to feedery, które zapewnią transport na krótkich trasach między pobliskimi portami. Polskie huby mają projekty, technologie, kompetencje i gotowe rozwiązania, by już dzisiaj wprowadzać na rynek światowy proponowane przez Amerykanów rozwiązania.
Ponad 100 tys. statków z siłowniami zasilanymi wodorem będzie pływało w 2050 r. Do ich bunkrowania potrzeba będzie ponad 20 tys. portowych stacji bunkrowania - prognozują eksperci Hyon. Port Gdynia ma Hub wodorowy, a Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny ma huby, których firmy posiadają wiedzę jak zaprojektować i zbudować statki i instalacje pozwalające na wykorzystanie wodoru na morzu i na lądzie.
Magazyny energii są odpowiedzią na transformację energetyczną oraz rosnące ceny energii. Gdańska Grupa Technologiczna Automatic Systems Engineering (ASE) wspólnie ze spółką Elmech-ASE zaprezentowała własny magazyn, z którego już wkrótce skorzysta na własne potrzeby. Co przemawia za sukcesem tego projektu?
Regaty Rocznicowe o Puchar Rektora Politechniki Gdańskiej
Chiny na energetycznym kursie. Skorzystają porty i morski transport
Święto Straży Granicznej. Ponad trzy dekady obrony granicy na lądzie i morzu
Carnival i Seaspan wyposażają floty w internet Starlink
Babcock rozwija współpracę z Saab w związku z budową korwet dla sił morskich Szwecji
Ubezpieczenie "Miecznika" zgodne z prawem? Wraca temat zarzutów o nieprawidłowości przy zakupie