• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Stabilny import ropy naftowej do Unii Europejskiej. Rosja w 2025 r. wyprzedziła USA

Unia Europejska jest drugim co do wielkości importerem ropy naftowej drogą morską na świecie, po tym jak w 2022 r. na krótko wyprzedziła Chiny. Import drogą morską do wspólnoty wzrósł o 4,7% r/r do 472,4 mln ton w 2023 r., przy czym UE odpowiadała za 21,9% światowego importu ropy naftowej drogą morską. W 2024 r. import ropy do UE-27 wzrósł o 10% r/r do 396,8 mln ton, informuje Banchero Costa Research w najnowszym raporcie z września 2025 r.

21.09.2025, 13:24
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Indie płyną na rosyjskiej i arabskiej ropie

Zakupy rosyjskiej ropy przez Indie wzrosły w sierpniu do 2 milionów baryłek dziennie, ponieważ rafinerie nadal priorytetowo traktują korzyści ekonomiczne przy podejmowaniu decyzji o zaopatrzeniu w surowiec do wyrobu produktów rafineryjnych – informuje Press Trust of India (PTI). Aż 38% z 5,2 miliona baryłek ropy naftowej importowanej dziennie przez morskie terminale paliwowe Indii w pierwszej połowie sierpnia pochodziło z Rosji – twierdzą analitycy Kpler.

16.09.2025, 09:40
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Zbiornikowce z ropą wybierają kurs na Chiny. Prawie 300 mln ton ropy przeładowano w chińskich portach

Chiny są największym morskim importerem ropy naftowej na świecie. W chińskich portach terminale paliwowe pracują na pełnych obrotach. Mimo importu rurociągowego transport ropy naftowej przez terminale paliwowe osiągnął rekordowe wskaźniki. Rafineria i przemysł chemiczny ChRL były źródłem popytu o największych wolumenach w okresie styczeń-lipiec 2025 r. Rurociągami z morskich terminali Chin przepompowano 22,5% ropy naftowej, która była przedmiotem handlu morskiego.

06.09.2025, 13:53
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Indie w oceanicznym klinczu. Morski import z Rosji albo morski eksport do USA

Indie stoją przed istotnym dylematem. Utrzymać import ropy naftowej i dobre stosunki handlowe ze Stanami Zjednoczonymi, to wyzwanie i wyższa szkoła jazdy na politycznej autostradzie. Eksporterzy z Indii muszą przyjąć do wiadomości, że prezydent USA Donald Trump zagroził nałożeniem wysokich ceł.

08.08.2025, 11:55
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Przetasowania na morskich szlakach LNG w I połowie 2025 r. [RAPORT]

Import LNG do Unii Europejskiej wzrósł o 18,5% w pierwszej połowie 2025 r. W tym samym okresie chińskie porty przepompowały w imporcie o ponad 20% mniej LNG niż w pierwszej połowie 2024 r. Mimo spadku popytu na LNG w Chinach w pierwszej połowie 2025 r. zaobserwowaliśmy odbicie, a globalny eksport wzrósł o 3% r/r do 210,5 mln ton – podaje Banchero Costa na bazie danych LSEG.

03.08.2025, 15:09
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Import LNG Unii Europejskiej wzrósł w I połowie 2025 r. Rosną dostawy z USA, maleją z Rosji

W I połowie 2025 r. zbiornikowce LNG miały znacznie więcej pracy niż tym samym okresie ubr. Globalny eksport LNG wzrósł o 3% r/r do 210,5 mln t. Największym graczem na rynku LNG są obecnie Stany Zjednoczone, które zapewniły prawie 25% dostaw w 1. połowie 2025 r. Na kolejnym miejscu znalazły się Katar z 19,6%, Australia z 18,8% oraz Azja Południowo-Wschodnia z 10,5% udziałem – podaje najnowszy raport Banchero Costa Research. W I połowie 2025 r. UE importowała 53,3 mln ton, co stanowi wzrost o 18,5% r/r.

11.07.2025, 20:30
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Import ropy naftowej do Unii Europejskiej drogą morską zmalał w 2024 i 2025. Rosja za burtą

Na początku 2025 r. zbiornikowce transportujące ropę miały okres wytchnienia. Globalny wolumen eksportu ropy naftowej od stycznia do kwietnia br. wyniósł łącznie 4,93 miliarda baryłek, według danych firmy analityków Kpler. Podaż ropy naftowej była o 1,3% niższa niż w tym samym okresie w 2024 r. i była spowodowana głównie 9% spadkiem importu przez Chiny, największego importera i konsumenta ropy naftowej na świecie. W ten trend wpisały się również niektóre kraje UE i Stany Zjednoczone.

01.06.2025, 18:10
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Stany Zjednoczone stawiają na morskie dostawy ropy naftowej do Unii Europejskiej po niskich cenach

W 2025 r. zbiornikowce ładujące ropę naftowa w terminalach amerykańskich będą miały dużo pracy. Eksport Stanów Zjednoczonych utrzymał się na stabilnym poziomie w 2024 r. 4,1 mln baryłek dziennie w okresie styczeń-grudzień 2024 r. To zapewniło dostawcom ropy z USA 9,3% udział w światowym handlu. Eksport z Zatoki Perskiej utrzymała się na poziomie 17,5 mln baryłek dziennie w 2024 r. Stanowiło to 40% globalnej podaży w handlu ropą naftową.

01.06.2025, 09:38
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Amerykańskie zboża i towary masowe na wojnie (celnej). Operatorzy i terminale w politycznych sztormach

Zapowiedzi prezydenta Donalda Trumpa o nakładaniu kolejnych ceł na towary importowane mogą odbić się czkawką na amerykańskim handlu, którego istotną częścią jest eksport surowców energetycznych, zbóż i innych masowych. Wojna celna, to nowe wyzwanie nie tylko dla producentów towarów gotowych eksportowanych do Stanów Zjednoczonych. To również nowa sytuacja dla amerykańskich eksporterów, spedytorów armatorów statków do przewozu ładunków masowych i operatorów zbiornikowców.

14.03.2025, 10:36
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

USA na gazie. Chiny wiodącym importerem, UE zależna od głównych graczy

Światowy handel LNG (skroplonym gazem ziemnym) systematycznie się zwiększa w ciągu ostatnich trzech lat po słabym 2021 r. Morskie dostawy zbiornikowcami LNG w 2024 r. wzrosły o 4,4% rok do roku do 148,9 mln ton, zgodnie z danymi LSEG na podstawie śledzenia tras statków. Prawie 30% amerykańskiego gazu transportowanego drogą morską rozładowano w terminalach Chin. Za Chinami jest UE, w tym Polska.

23.02.2025, 15:40
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.