Chiny są największym morskim importerem ropy naftowej na świecie. W chińskich portach terminale paliwowe pracują na pełnych obrotach. Mimo importu rurociągowego transport ropy naftowej przez terminale paliwowe osiągnął rekordowe wskaźniki. Rafineria i przemysł chemiczny ChRL były źródłem popytu o największych wolumenach w okresie styczeń-lipiec 2025 r. Rurociągami z morskich terminali Chin przepompowano 22,5% ropy naftowej, która była przedmiotem handlu morskiego.
W 2024 r. globalne dostawy ropy naftowej osiągnęły rekordowy pułap 2 194,6 mln ton. Przewozy flotami zbiornikowców wzrosły o skromne 0,4% r/r, z wyłączeniem całego handlu kabotażowego, wynika z informacji Banchero Costa Research opartych na danych z obserwacji ruchu zbiornikowców ropy przez LSEG. 2025 rok rozpoczął się słabym popytem.
Na zbiornikowce załadowano w okresie styczeń-lipiec 2025 1 276,3 mln ton. Wielu operatorów zbiornikowców musiało pogodzić się z utratą ładunków, bowiem popyt na ropę naftową zmalał w omawianym okresie o 0,8% r/r, a więc ponad 1 mln ton. Eksport z Zatoki Perskiej wzrósł o 0,1% r/r do 510 mln ton w okresie styczeń-lipiec 2025 r. Dostawy z tego zapalnego regionu stanowiły ponad 40% podaży w morskim handlu ropą naftową.

Światowy handel ropą w 2024. Grafika: Visual Capitalist
Eksporterzy korzystający z portów rosyjskich (w tym ropy pochodzenia kazachskiego) zmniejszyli załadunki na zbiornikowce o 3,7% r/r w okresie styczeń-lipiec 2025 r. Z terminali paliwowych portów rosyjskich wypłynęło zbiornikowcami 132,1 mln ton. To stanowiło jedynie 10,4% globalnego handlu ropą naftowaą. Z Ameryki Południowej eksport wzrósł o 7,2% r/r do 122,8 mln ton. Udział ropy z tego regionu osiągnął 9,6%.
Amerykańscy eksporterzy zmniejszyli podaż ropy w terminalach paliwowych o 13,6% r/r. do lipca br. zbiornikowcami przetransportowano 103,1 mln ton ropy, co stanowi 8,1% udziału w globalnym handlu tym surowcem. Z Azji Południowo-Wschodniej eksport spadł o 12,6% r/r. Z tych krajów zbiornikowcami wywieziono 64,7 mln do lipca 2025 r. W tych ostatnich danych kryje się również reeksport ropy naftowej pochodzącej z Rosji – zauważa Banchero Costa Research.
Gospodarka Chin była główną siłą napędową na rynku ropy naftowej. Pod względem popytu Kraj Smoka największym importerem ropy naftowej drogą morską w okresie styczeń-lipiec 2025 r. Na Chiny przypadało 22,5% światowego handlu ropą naftową. Wysoki udział Chin w rynku utrzymał się mimo, że import zbiornikowcami do portów Chin spadł o 3,7% r/r. Do lipca br. zbiornikowce dostarczyły 285,4 mln ton ropy.
Dla porównania, import do UE-27 spadł o 5,4% r/r do 264,2 mln ton. Kraje ASEAN zwiększyły zapotrzebowanie na ropę naftową o 3,7% r/r. Terminale paliwowe tych krajów przepompowały ze zbiornikowców 162,7 mln ton. Ten wysoki popyt wynika z faktu, że są to również rosyjskie dostawy, które później zostały reeksportowane do innych części Azji. Import Indii wzrósł do lipca 2025 r. o 1,2% r/r. Zbiornikowce dostarczyły do tego kraju 139,9 mln ton ropy naftowej.

Import ropy przez Chiny według dostawców. Źródło: Customs of China. Grafika: Econo Visuals
Skok popytu na ropę gospodarki chińskiej jest niesamowity. Przypomnijmy, że w 2023 r. Chiny importowały drogą morską 514,9 mln ton ropy naftowej, z wyłączeniem kabotażu. Był to już wtedy niesamowity wzrost o 14,2% r/r. Ponieważ w 2022 r. Chiny importowały zbiornikowcami z 450,9 mln ton W 2024 r. import do Chin nieznacznie spadł o 0,6% r/r do 511,8 mln ton.
Główne terminale importowe ropy naftowej Chin to porty w Ningbo/Zhoushan (44,2 mln ton w okresie styczeń-lipiec 2025), Lanshan (31,3 mln ton) oraz Dongjiakou (22,4). Chiny od lat są przygotowane do zwiększonego importu ropy naftowej. Od 2010 r. działa m.in. duży terminal produktów naftowych na w Zhoushan, w prowincji Zhejiang we wschodnich Chinach. Kilka lat temu rozbudowano na wyspie Waidia. Terminal to część projektu zapewaniającego import produktów naftowych przez Zhoushan, który jest również terminalem eksportowym produktów rafineryjnych. Stąd wysyłane jest m.in. paliwo lotnicze.
- Jego zaplecze stanowi zespół zbiorników o pojemności 550 tys. metrów sześciennych. Połączone są one 13-kilometrowym rurociągiem. Terminal ma wiele funkcji. Wykorzystywany jest do odbioru, transportu i magazynowania importowanej ropy naftowej. Pełni także funkcję awaryjnego terminalu dokującego dla dużych statków. Służy do rozładunku statków i magazynowania produktów ze statków, które uległy wypadkom – informuje Zhousan China Daily.

Chiny – import ropy w okresie styczeń lipiec. Źródło: Banchero Costa Research
Port w Zhoushan to główny dostawca ropy naftowej dla łańcucha przemysłowego ropy naftowej i gazu ziemnego w Zhejiang. Port produktów naftowych na wyspie Waidiao konsoliduje system dostaw ropy naftowej w porcie Zhoushan. Wysokie wolumeny ropy naftowej importuje się drogą morską przez porty Dalian (19,9), Qingdao (19,7), Quanzhou (14,1), Beilun (13,5). Zbiornikowce z ropą naftową były również rozładowywane w: Zhanjiang (12,8), Huizhou (12,0), Yantai (11,5), Tianjin (10,9), Shuidong (10,5), Jieyang (9,2), Cezi (7,7), Caofeidian (6,7) – wyliczają eksperci Banchero Costa Research.
Jeśli chodzi o źródła dostaw, większość chińskiego importu ropy pochodzi z Bliskiego Wschodu. Arabia Saudyjska jest największym dostawcą ropy naftowej do Chin. Z pól naftowych tego kraju do końca lipca 2025 r. dotarło 44,3 mln ton ropy naftowej, czyli 15,5% importowanego wolumenu. W br. Chiny sprowadziły z Arabii Saudyjskiej o 4,1% mniej ropy porównując r/r, z analogicznym okresem ubiegłego roku. W tym samym okresie import z Iraku do Chin wzrósł o 0,6% r/r do 35,5 mln ton, a z Kuwejtu o 13,7% r/r do 8,5 mln ton.
Ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich do Chin sprowadzono o 12% mniej ropy r/r (16,5 mln ton), a z Omanu o 15,7% r/r (20,5 mln ton). Bezpośrednie dostawy z terminali paliwowych usytuowanych w Rosji spadły o 24,9% r/r w opisywanym okresie 2025 r. do 23,1 mln ton. Rosja zapewniła w omawianym okresie jedynie zaledwie 8,1% całkowitego importu ropy naftowej drogą morską do Chin. Import ropy z krajów ASEAN wzrósł o +4,0% r/r do 35,9 mln ton. Nie jest tajemnicą, że obejmuje on również reeksport irańskiej i rosyjskiej ropy. Z Afryki Zachodniej rafinerie Chin zwiększyły import o 3,9% r/r do 30,6 mln ton. Import z Kanady osiągnął 5,9 mln ton w okresie styczeń-lipiec 2025 r. W analogicznym okresie ubiegłego roku z tego kraju do chińskich terminali dostarczono jedynie 0,4 mln ton kanadyjskiej ropy.
W 2025 r. (do lipca) wolumen importu ropy naftowej do Chin zmalał 3,7% r/r do 285,4 mln ton, ponieważ w analogicznym okresie ubr. Chiny sprowadziły 296,3 mln ton ropy. Import tegoroczny jest lepszy niż uzyskany w okresie styczeń-lipiec 2022 r., kiedy zbiornikowcami sprowadzono do Chin 251,3 mln ton ropy. Około 84,8% ropy dostarczonej do Chin w okresie styczeń-lipiec 2025 r. przewieziono zbiornikowcami VLCC, około 3% dostarczono w zbiornikach Suezmax, a 11,6% statkami Aframax.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął