Do 1 września port Alashankou, główny port lądowy w północno-zachodnich Chinach, obsłużył 5000 kursów pociągów towarowych Chiny-Europa (Azja Środkowa). Dane podała China Railway Urumqi Group na podstawie statystyk służby celnej.
Port Alashankou wprowadził ulepszenia w infrastrukturze, aby zwiększyć zdolność transportową. Po rozpoczęciu działalności projektu dwutorowej linii Jinghe-Alashankou w zeszłym roku, dodano nową linię kontenerową przez stację Alashankou oraz zmodernizowano dwie wcześniej istniejące. Na początku lipca stacja przekształciła jeden tor na dedykowaną linię do załadunku i rozładunku ładunków masowych, zwiększając dzienną zdolność przeładunkową o 7700 ton i przyspieszając operacje załadunku i rozładunku.
Służby celne Alashankou poprawiły również efektywność odpraw, umożliwiając wstępne deklaracje za pośrednictwem systemu online, co pozwala pociągom towarowym opuszczać port w zaledwie 20 minut. Realnie terminale na tej stacji opuszcza każdego dnia nieco ponad 20 pociągów.
Port Alashankou obsługuje obecnie 125 tras pociągów towarowych Chiny-Europa (Azja Środkowa), obejmujących 21 krajów, w tym Niemcy i Polskę, oraz transportuje ponad 200 rodzajów towarów, od pojazdów po komponenty maszyn. Średni czas podróży pociągu towarowego z Chin do Europy przez port Alashankou wynosi od 12 do 18 dni, w zależności od trasy, odległości do miejsca przeznaczenia oraz warunków logistycznych, takich jak odprawy celne i liczba przystanków. Podróż do Polski (np. do Małaszewicz) zajmuje zwykle około 14-16 dni.
Z powodu sankcji i napięć geopolitycznych związanych z polityką Rosji i agresją na Ukrainę, część pociągów towarowych Chiny-Europa korzysta z alternatywnych tras omijających Rosję, takich jak tzw. Korytarz Środkowy (TITR). Jest to szlak transportowy łączący Chiny z Europą, który omija Rosję, przechodząc przez Kazachstan, Morze Kaspijskie (na promach kolejowych), Azerbejdżan, Gruzję i Turcję, by dotrzeć do Europy Południowo-Wschodniej. Rozwój Korytarza Środkowego jest ważny dla Europy, zwłaszcza w kontekście wojny w Ukrainie, ponieważ pozwala na dywersyfikację tras handlowych i ominięcie Rosji. Choć Korytarz Środkowy jest jeszcze w fazie rozwoju i napotyka wyzwania, takie jak wielokrotne granice i konieczność przekraczania morza, to jego znaczenie strategiczne rośnie, a na jego modernizację przeznaczane są znaczące środki.
Obecnie trasą omijająca Rosję dociera do Europy ok. 18-20% pociągów.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął