• <
CSL_790x140_2025

Powtórzony przetarg na rewitalizację linii kolejowej do Lęborka. Znowu wygrał Torpol

Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Powtórzony przetarg na rewitalizację linii kolejowej do Lęborka. Znowu wygrał Torpol

Spółka Torpol poinformowała, że ponownie wygrała przetarg PKP Polskich Linii Kolejowych na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 229 (odcinek Kartuzy–Lębork). Inwestycja jest częścią projektu zapewniającego dostęp kolejowy do planowanej elektrowni jądrowej w Lubiatowie-Kopalino.

PKP PLK planuje zawarcie umowy z wykonawcą w III kwartale 2025 r., a zakończenie inwestycji przewidywane jest w I kwartale 2028 r. Odcinek z Kartuz do Lęborka liczy ok. 60 km. PKP PLK planuje zawarcie umowy z wykonawcą w III kwartale 2025 r., a zakończenie inwestycji przewidywane jest w I kwartale 2028 r. Umowa zostanie podpisana po upływie ustawowych terminów na ewentualne odwołania.

Było to drugie rozstrzygnięcie przetargu, w którym ponownie wygrała spółka Torpol. Powtórzenie oceny ofert nakazała Krajowa Izba odwoławcza. 

Rewitalizowana linia kolejowa Kartuzy–Lębork (nr 229) ma pełnić rolę „drogi kolejowej towarzyszącej” budowie pierwszej polskiej elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo–Kopalino (gmina Choczewo). PKP PLK wskazuje, że po modernizacji 60-kilometrowego odcinka pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h, a linia zapewni alternatywny dojazd do placu budowy i późniejszej eksploatacji EJ oraz odciąży ruch podczas modernizacji linii 202 (Gdynia Chylonia–Lębork). Inwestycja ma status „towarzyszącej” dla elektrowni. 

Równolegle przygotowywany jest układ linii nr 230 Wejherowo–Choczewo z nowymi odcinkami przez teren elektrowni do wpięcia w linię 229 w rejonie stacji Steknica oraz modernizacja odcinka 229 Lębork–Łeba. Ten pakiet ma zapewnić przewóz ciężkich ładunków i usprawnić kolej w regionie. 

Dostawy największych elementów w tym ok. 300-tonowy zbiornik reaktora, 700-tonowe wytwornice pary mają trafiać na plac budowy bezpośrednio przez specjalny pirs; to część infrastruktury towarzyszącej projektowi. Kolej i tzw. morska brama materiałowa będą się uzupełniać logistycznie.

Fot: Depositphotos

MEWO_2024
PSEW_OWP_2025_390X150

Dziękujemy za wysłane grafiki.