• <

Wynik wyszukiwania - "zeroemisyjność" - Wiadomości

Czas na dekarbonizację żeglugi. Nowe technologie w sektorze morskim i żeglugi śródlądowej

Dekarbonizacja sektora transportu dotyka także sektora morskiego. W swoim raporcie z 13 marca 2023 roku Komisja Europejska zwraca uwagę, że „Na poziomie UE transport morski odpowiada za 3–4% całkowitej emisji CO2 w UE, co oznacza ponad 124 mln ton CO2 w 2021 r.” Co za tym idzie transformacji będzie podlegał cały sektor żeglugi wraz z portami. Już teraz limity emisji reguluje międzynarodowa agencja IMO, niedługo statki zaczną również podlegać pod system emisji ETS.
05.03.2024

Do IMO złożono wniosek dotyczący osiągnięcia zerowej emisji CO2 w żegludze. Dekarbonizację ma wesprzeć fundusz opłat

Międzynarodowa Izba Żeglugi ( International Chamber of Shipping, ICS), Wspólnota Bahamów i Republika Liberii przedstawiły Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) szczegółową propozycję dotyczącą Funduszu Żeglugi Zeroemisyjnej w celu przyspieszenia przejścia na zerową emisję do 2050 roku. Ma on zachęcać do produkcji i stosowania paliw oraz technologii morskich o zerowej emisji gazów cieplarnianych oraz zapewnić miliardy dolarów na wsparcie transformacji energetycznej w krajach rozwijających się.
01.02.2024

Niemcy uruchamiają bezemisyjne połączenie intermodalne

Metrans, spółka kolejowa należąca do Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) uruchomiła codzienne połączenia kolejowe dla przewozu kontenerów między Hamburgiem a Kornwestheim. Ten ruch stanowi ważny krok w rozwoju transportu intermodalnego w Niemczech, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie rynku na zintegrowane i zrównoważone rozwiązania logistyczne.
11.01.2024

Port Antwerpia-Brugia i CMB.TECH zwodowali pierwszy na świecie holownik napędzany wodorem

Port Antwerpia-Brugia i CMB.TECH ogłosili, że Hydrotug 1, pierwszy holownik napędzany wodorem, jest gotowy do pracy na terenie portu w Antwerpii. To przełomowe osiągnięcie odegra kluczową rolę w wysiłkach portu na rzecz ekologii swojej floty i osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Dzięki Hydrotug 1 CMB.TECH potwierdza swoją międzynarodową rolę lidera w przejściu na paliwo przyjazne dla środowiska.
12.12.2023

Reaktory na statki. W poszukiwaniu zeroemisyjności

Pod koniec lipca br. angielska firma zajmująca się technologiami jądrowymi „newcleo”, grupa stoczniowa Fincantieri i towarzystwo klasyfikacyjne RINA podpisały historyczne porozumienie. Planują wdrożyć bezpieczną technologią jądrową do transportu morskiego wykorzystując innowacyjne reaktory IV generacji. Na jednostkach wykorzystywano już reaktory jądrowe do napędu lodołamaczy i statków handlowych.
03.08.2023

IMO krytykowane za zmienioną strategię dekarbonizacji

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) w zeszłym tygodniu przyjęła zmienioną strategię dekarbonizacji globalnej żeglugi na szczycie klimatycznym Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC 80) w Londynie. Nowa strategia zakłada dostosowanie sektora do celu porozumienia paryskiego w zakresie ocieplenia klimatu o 1,5ºC, ale grupy ekologiczne skrytykowały "niejasne zobowiązania", które zostały uzgodnione.
11.07.2023

Nor-Shipping – arena morskich innowacji i biznesu

Pandemia COVID i napaść Rosji na Ukrainę wywołały ogromną falę niepewności i niestabilności na całym świecie. Biznes morski ma charakter międzynarodowy. Każdego, kto działa na arenie międzynarodowej, dotykają wstrząsy geopolityczne. W transporcie morskim nadchodzące lata będą koncentrować się na uzyskaniu zerowej emisji i neutralności klimatycznej. Branża morska jest układem bardzo złożonym. Jest dynamiczna i szybko się rozwija, co z kolei sprawia, że takie przedsięwzięcie jak Nor-Shipping jest bardzo ważne.
02.05.2023

Duża inwestycja w Porcie Rotterdam

Zarząd Portu Rotterdam oraz APM Terminals zawarli porozumienie ws. rozbudowy terminalu Maasvlakte II. Realizacja projektu o wartości 1 mld euro zwiększy roczne możliwości przeładunkowe tego portu o 2 mln TEU.
05.04.2023

Redukcja emisji CO2 staje się istotna w działaniach infrastruktury portowej

Działania związane z operacjami przeładunkowymi stanowią jeden z powodów wysokiej emisji CO2 do atmosfery. Aby zachęcić do jej redukcji podczas operacjach lądowych i nowe przepisy stanowe, Port Oakland w Kalifornii zatwierdził rozporządzenie środowiskowe wymagające od operatorów opracowania planów zerowej emisji.
14.03.2023

Corsica Ferries inwestuje w budowę zielonych rorowców

Francuski start-up Neoline Armateur donosi, że zakończył pierwszy krok ku budowie rorowca napędzanego wiatrem, który firma planuje wprowadzić na rejsy transatlantyckie. Do inwestorów dołączyła firma przewozowa Corsica Ferries, przejmując część udziałów w rozwijającej się firmie.
13.01.2023

ExxonMobil przeznaczy 17 mld dolarów celem obniżenie emisji CO2 w ciągu najbliższych pięciu lat

Amerykański gigant energetyczny ExxonMobil opracował swój pięcioletni plan korporacyjny, na który planuje przeznaczyć 17 mld dolarów na projekty związane z redukcją emisji gazów cieplarnianych, przy jednoczesnym utrzymaniu dyscypliny inwestycji kapitałowych. Koncern ma również nadzieję swoje zyski i potencjał przepływu gotówki.
09.12.2022

Terntank zamawia nowe, hybrydowe tankowce poruszane metanolem i siłą wiatru

Szwedzka firma żeglugowa rozwija się w kierunku zeroemisyjnego transportu morskiego, składając zamówienie na dwa plus dwa nowe zbiornikowce hybrydowe przystosowane do wspomagania się wiatrem i metanolem.
30.11.2022

Ballard zainstaluje ogniwa paliwowe na pokładzie promu napędzanego wodorem

Kanadyjski dostawca ogniw paliwowych Ballard Power Systems zainstalował dwa moduły ogniw paliwowych o mocy 200 kW na pokładzie promu Hydra, obsługiwanego przez norweską firmę Norled. Instalacja ogniw paliwowych z membraną do wymiany protonów poprzedza pierwszą próbę morską statku zaplanowaną na grudzień tego roku.
21.11.2022

Port Göteborg przyłącza się do inicjatywy zielonej żeglugi

Szwedki rząd wybrał trzy projekty dla infrastruktury portowej w Göteborgu, dotyczące zielonej transformacji żeglugi, które mają stanowić wkład Szwecji w międzynarodową inicjatywę Green Shipping Challenge.
21.11.2022

Powstał nowy, zielony hub w celu przyspieszenia dekarbonizacji żeglugi

Podczas COP27 w Egipcie zainicjowano program Blueprint for Future Ports, którego celem jest rozwijanie zielonej energii na morzu oraz zeroemisyjności. W związku z tym powołano hub The Green Shipping Corridors Hub, aby wspierać działania mające na celu realizację ekologicznych korytarzy żeglugowych.
17.11.2022

Transport wodny staje się coraz bardziej ekologiczny. To nie tylko kwestia napędów i zielonych paliw

Gdyńska Stocznia Crist, która za swój pierwszy w Unii Europejskiej hybrydowy prom Elektra zdobyła w 2018 roku nagrodę Ship of the Year, niedawno zwodowała drugi tego typu statek. Spodziewa się więcej zamówień na niskoemisyjne jednostki, ponieważ regulacje związane z ograniczeniem emisyjności transportu morskiego zmuszają operatorów żeglugi do inwestowania w takie rozwiązania. Na rynku od lat sprawdza się gaz LNG, ale inną niskoemisyjną alternatywą jest też metanol. Rośnie także zainteresowanie wodorem.
18.08.2022

Ro-pax na wodór. Pierwszy na świecie morski układ napędowy już działa. Polska ma wodorowy potencjał. Czy go wykorzysta?

Pełnowymiarowy test HySeas III został rozpoczęty w zakładzie Kongsberg w Ågotnes, koło Bergen w Norwegii w grudniu 2021 r. Przez cztery miesiące zespół Kongsberga będzie testował w działaniu pierwszy na świecie zeroemisyjny układ napędowy zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi przeznaczony dla statków.
02.01.2022

COSCO w ramach rozbudowy portu Tianjin uruchamia pierwszy terminal o zerowej emisji

COSCO Shipping Ports, duży chiński globalny operator portowy, podkreślił uruchomienie w północnym porcie Tianjin, swojego nowego terminalu o zerowej emisji dwutlenku węgla. Według firmy terminal stał się samowystarczalny, wykorzystując czystą energię do swoich operacji. Jest to część ogólnych wysiłków firmy w celu rozszerzenia działalności w Tianjin i swojego zrównoważonego rozwoju.
31.12.2021

Powstaną zielone szlaki żeglugowe

Koalicja 19 krajów, w tym Wielka Brytania i Stany Zjednoczone, zgodziła się stworzyć bezemisyjne szlaki handlowe między portami, aby przyspieszyć dekarbonizację światowego przemysłu morskiego. Wśród nich zabrakło Polski.
18.11.2021

Gaz to wciąż świetlana przyszłość żeglugi

Gaz płynny ma przed sobą silną przyszłość jako paliwo okrętowe, nawet jeśli globalny regulator żeglugi przyjmie bardziej rygorystyczne cele dotyczące emisji – twierdzi DNV AS, która wyznacza standardy bezpieczeństwa statków.
27.10.2021

Valenciaport jako pierwszy w Europie zainstaluje zieloną stację zaopatrzenia w wodór

Port w Walencji ujawnił, że będzie pierwszym europejskim portem, który zainstaluje zieloną instalację wodorową. Stacja, która zostanie zainstalowana w styczniu przyszłego roku, będzie mobilna i zapewni niezbędne paliwo w odpowiednich warunkach i ilościach gwarantujących ciągłość pracy urządzeń wchodzących w skład projektu H2Ports.
23.10.2021

StoGda o niskiej emisji: To już zwykła konieczność, a nie moda

– Praca projektanta statków znacząco zmieniła się w ostatnich dekadach. W latach 70., 80. i 90. ubiegłego wieku, pracowało się w dość przewidywalny sposób. Obecnie to branża niezwykle innowacyjna, przez co kreatywna. Niskoemisyjność w projektach to już żadna nowość, a coś do czego jesteśmy zobowiązani – mówi Wojciech Caban, generalny projektant w StoGda Ship Design & Engineering.
28.09.2021

MSC ponownie plasuje się wśród największych emitentów dwutlenku węgla w UE

Firma MSC Mediterranean Shipping Company z siedzibą w Szwajcarii awansowała w rankingu Transport & Environment największych emitentów dwutlenku węgla w Europie.
09.07.2021

Brytyjczycy przyśpieszą odejście od węgla z energetyki – cel to 2024 rok

Wielka Brytania jest obecnie jednym z liderów transformacji energetycznej w Unii Europejskiej. Kraj ten rozwija morską energetykę wiatrową, atom oraz dąży do powszechnej transformacji sektora ogrzewnictwa. Brytyjczycy idą o krok dalej i przyśpieszają termin całkowitego wycofania węgla z energetyki.
02.07.2021

Ulstein zaprojektuje kontenerowiec na paliwa niekopalne dla norweskiego start-upu

Norweski stoczniowiec Ulstein został wybrany do zaprojektowania kontenerowca na paliwa niekopalne, który będzie w stanie osiągnąć zerową emisję.
23.06.2021

Damen montuje akumulatory na swoim całkowicie elektrycznym holowniku

Grupa Damen Shipyards osiągnęła kamień milowy w budowie swojego pierwszego w pełni elektrycznego holownika typu Reversed Stern Drive, instalując w nim akumulatory.
21.06.2021

Zeroemisyjność na wodzie za euro z UE. Szansa dla polskich instytutów badawczych, uczelni i stoczni

Najszybszy na świecie elektryczny prom pasażerski ma zapewnić komunikację między wyspami Sztokholmu w 2022 roku. Wprowadzenie tej jednostki do żeglugi śródlądowej to element kompleksowego planu władz Sztokholmu dekarbonizacji transportu miejskiego.
06.06.2021

ZeroLab i Good Shipping mają nową propozycję, by przyśpieszyć dekarbonizację

ZeroLab, spółka zajmująca się dekarbonizacją morskich łańcuchów dostaw, nawiązała współpracę z holenderską firmą GoodShipping, aby zaoferować wszystkim czarterującym możliwość zrekompensowania emisji związanych z wysyłką poprzez tzw. „insetting”.
01.06.2021

Almatech łączy siły z e5 Lab w budowie zasilanego wodorem statku

Szwajcarska firma kosmiczna i morska Almatech nawiązała współpracę z e5 Lab, japońską firmą finansowaną między innymi przez Mitsui O.S.K. Lines. Wspólnie mają opracować statek pasażerski napędzany systemem wodorowych ogniw paliwowych.
26.05.2021

Mitsubishi Heavy Industries chce przekształcić istniejące statki na zeroemisyjne

Mitsubishi Heavy Industries (MHI) rozpoczęło nowy projekt z Mærsk Mc-Kinney Møller. Wszystko po to aby ocenić techniczne, finansowe i środowiskowe czynniki związane z modyfikacją istniejących statków na zeroemisyjne.
24.05.2021

Konkurs o wartości 20 milionów funtów ma wytyczyć bardziej ekologiczną przyszłości brytyjskiej żegludze

Nowa inicjatywa Departamentu Transportu będzie wspierać rozwój statków o zerowej emisji i infrastrukturze, która może napędzać dekarbonizację żeglugi.
22.03.2021

Zmiana nazwy Havyard Design & Engineering Poland

Firma Havyard Design & Engineering Poland (zależna od HAV Design AS z siedzibą główną w Fosnavåg w Norwegii), zmienia swoją nazwę na HAV Design Poland, ze względu na powstanie nowej korporacji HAV Group na początku tego roku.
01.01.2021

Powinniśmy wydać 240 mld euro, żeby doprowadzić do zeroemisyjności w 2050 r.

Wyliczenia wskazują na to, że mniej więcej 8 miliardów euro powinniśmy wydawać rocznie, a 240 miliardów euro łącznie, żeby doprowadzić do tej zero emisyjności w 2050 roku – mówił w czwartek w Gdańsku wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.
01.10.2020

Branża czystych źródeł energii: wspierajmy rozwiązania zeroemisyjne

Należy wspierać technologie, opierające się na zasadach zeroemisyjności, a transformacja energetyczna powinna być prowadzona w sposób rozsądny - to niektóre postulaty, zebrane po czerwcowej konferencji branżowej w Pszczynie (Śląskie).
02.09.2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.