Grupa Damen Shipyards osiągnęła kamień milowy w budowie swojego pierwszego w pełni elektrycznego holownika typu Reversed Stern Drive, instalując w nim akumulatory.
Stocznia Damen Song Cam w Wietnamie buduje holownik RSD-E 2513 o nazwie Sparky dla nowozelandzkich portów Auckland.
Damen buduje statek w celu wsparcia ambitnych celów zrównoważonego rozwoju nowozelandzkich portów w Auckland. W szczególności celem Ports of Auckland jest bycie obiektem o zerowej emisji do 2040 roku.
Wiązało się to z instalacją około 2240 baterii o łącznej mocy 2784 kWh. Dzięki temu Sparky wykona dwie lub więcej operacji cumowania/odcumowania z uciągiem do 70 ton na jednym ładowaniu. Według Damena pełne naładowanie holownika zajmie około dwóch godzin.
Dla celów redundancji akumulatory są ułożone w ciągi. Jeśli jedna bateria w łańcuchu ulegnie awarii, pozostałe po prostu kontynuują pracę.
Doświadczenie z elektrycznymi jednostkami
Porty Auckland złożyły zamówienie u Damena w sierpniu 2019 roku. Prace nad Sparky trwają, a Damen przewiduje, że dostawa nastąpi pod koniec tego roku.
Grupa stoczniowa ma już duże doświadczenie w budowie takich jednostek i dostarczyła siedem w pełni elektrycznych promów 2306 E3 dla Kopenhagi w Danii oraz w pełni elektryczną pogłębiarkę Cutter Suction Dredger 650 dla klienta z Australii.
Konstruktor statków buduje również w pełni elektryczne promy dla Ontario w Kanadzie; prom drogowy 6819 E3 i prom drogowy 9819 E3, a także sześć hybrydowych promów drogowych 8117 E3 dla BC Ferries z Kanady. Jednostki hybrydowe są przygotowywane do przyszłej konwersji na w pełni elektryczne.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii