Chiny ogłosiły, że port Weifang został pierwszym tamtejszym portem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla.
Port Weifang położony nad zatoką Pohaj na Morzu Żółtym jako pierwszy otrzymał oficjalny rządowy certyfikat neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla, nadawany przez chińskiego klasyfikatora. O wyróżnieniu poinformował tamtejszy rząd.
Weifang miał osiągnąć zeroemisyjność przez rezygnację z wykorzystania paliw kopalnych oraz zaimplementowaniu systemu wykorzystującego energię wiatrową. Na terenie obiektu pracują cztery turbiny wiatrowe o łącznej mocy 6,7 MW oraz system magazynowania energii. Wdrożone zostały także wodorowe pojazdy, które zastąpiły ciężarówki i ciągniki spalinowe.
Oczywiście nie oznacza to, że w porcie nie powstają absolutnie żadne emisje. Rządowy komunikat wspomina o niesprecyzowanych „nieuniknionych emisjach”, które mają być równoważone przez zakup zielonej energii.
Media Kraju Środka donoszą, że tworzenie zeroemisyjnych portów jest
jednym z głównych trendów w chińskim sektorze transportu. Poszczególne
jednostki ścigają się na neutralność emisyjną i odnoszą sukcesy. Port
Tianjin ogłosił przed miesiące, utworzenie pierwszego „inteligentnego
zeroemisyjnego terminala”, w Huangshi udało się zintegrować zeroemisyjną
elektrownię z operacjami portowymi, w Huanghua uruchomiono pilotażowy
projekt dla terminala węglowego.
Komentatorzy jednocześnie zwracają uwagę, że przy sukcesach niektórych portów należy pamiętać o problemach innych, które borykają się z brakiem przestrzeni, błędnym planowaniem i nieefektywnym wykorzystaniem linii brzegowej, przestarzałą infrastrukturą, czy w końcu niesprzyjające warunki do implementacji odnawialnych źródeł energii.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania