Norweski stoczniowiec Ulstein został wybrany do zaprojektowania kontenerowca na paliwa niekopalne, który będzie w stanie osiągnąć zerową emisję.
Kontrakt został przyznany przez EDGE Navigation AS firmie Ulstein Design & Solutions AS. Edge Navigation to startup z siedzibą w Oslo, który jest w trakcie opracowywania statków handlowych o napędzie niekopalnym, ponieważ transport morski poszukuje sposobów na dekarbonizację. Firma postawiła sobie za cel wprowadzenie na rynek „ekonomicznych i skalowalnych, wykorzystujących zieloną energię” komercyjnych statków towarowych do 2025 roku.
Projekt ma zawierać opatentowany przez Ulsteina kadłub X-BOW.
– Efektywność energetyczna będzie kluczowym elementem transformacji energetycznej, a w Ulstein mamy partnera z dużym doświadczeniem w zakresie innowacyjnych projektów, w tym ich sprawdzonego rozwiązania X-BOW – powiedział Jakob Tolstrup-Møller, dyrektor zarządzający w EDGE – Mniej mocy potrzebnej na kontener w szerszym zakresie scenariuszy operacyjnych dzięki X-BOW obniży poprzeczkę do przejścia na napęd na zieloną energię..
Potrzeba innowacji w żegludze
Według Ulsteina, globalna flota kontenerowców liczy obecnie około 5350 statków o nośności około 24 milionów TEU i wszystkie mają napęd na paliwa kopalne.
– To zadanie jest idealnym projektem dla Ulstein – powiedział Lars Ståle Skoge, dyrektor handlowy w Ulstein Design & Solutions – Jedną z naszych podstawowych wartości jest zrównoważony rozwój i dlatego rozwijamy dalej projektowanie statków kontenerowych, m.in. wykorzystując napęd na paliwa niekopalne oraz energooszczędną konstrukcję kadłuba X-BOW.
Tolstrup-Møller i Skoge prowadzą rozmowy na temat kontenerowców X-BOW od ponad dziesięciu lat.
– Transport kontenerowy jest integralną częścią światowej gospodarki, wpływającą bezpośrednio lub pośrednio na codzienne życie wszystkich – powiedział Tolstrup-Møller – Transformacja energetyczna wymusi zmianę paradygmatu w przemyśle morskim, ponieważ spedytorzy / właściciele ładunków będą starali się wyeliminować emisje. W związku z tym musimy wprowadzać innowacje poprzez adaptację i łączenie technologii w celu osiągnięcia zasilania o zerowej emisji. Biorąc pod uwagę nadrzędną potrzebę zapewnienia efektywnego wykorzystania energii, X-BOW jest optymalnym rozwiązaniem projektowym, a teraz bardzo ściśle współpracujemy z Ulstein Design & Solutions, aby opracować wydajną konstrukcję, która pozwala na innowacyjne rozwiązania w zakresie zielonej energii.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów