• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Powstaną zielone szlaki żeglugowe

Partnerzy portalu

Powstaną zielone szlaki żeglugowe - GospodarkaMorska.pl

Koalicja 19 krajów, w tym Wielka Brytania i Stany Zjednoczone, zgodziła się stworzyć bezemisyjne szlaki handlowe między portami, aby przyspieszyć dekarbonizację światowego przemysłu morskiego. Wśród nich zabrakło Polski.

Żegluga, która transportuje około 90 procent światowego handlu, odpowiada za blisko 3 procent światowych emisji CO2. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), oświadczyła, że jej celem jest zmniejszenie ogólnej emisji gazów cieplarnianych ze statków o 50 procent do 2050 roku. Cel ten nie jest zgodny z porozumieniem paryskim z 2015 roku w sprawie zmian klimatu, bo sektor stawia sobie ambitniejsze cele.

Państwa sygnatariusze zaangażowane w „Deklarację z Clydebank”, ogłoszoną na szczycie klimatycznym COP26 w Glasgow, zgodziły się wesprzeć utworzenie co najmniej sześciu zielonych korytarzy do 2025 roku, co będzie wymagało rozwoju dostaw paliw zeroemisyjnych, infrastruktury niezbędnej do dekarbonizacji i ram regulacyjnych.

– Naszą aspiracją jest, aby do 2030 roku funkcjonowało o wiele więcej takich korytarzy – czytamy w oświadczeniu o misji.

Potrzeba zaangażowania sektora prywatnego

Brytyjski minister ds. morskich Robert Courts powiedział, że same kraje nie będą w stanie dekarbonizować szlaków żeglugowych bez zaangażowania sektora prywatnego i pozarządowego.

– Wielka Brytania i wiele krajów, firm i organizacji pozarządowych uważa, że do 2050 roku międzynarodowa żegluga o zerowej emisji jest możliwa – powiedział Courts podczas inauguracji.

Amerykański sekretarz ds. transportu Pete Buttigieg powiedział, że deklaracja jest „dużym krokiem naprzód w kierunku zielonych korytarzy żeglugowych i działań zbiorowych”. Buttigieg dodał, że Stany Zjednoczone „naciskają na IMO o przyjęcie celu zerowej emisji dla żeglugi międzynarodowej do 2050 roku”.

Sekretarz generalny IMO Kitack Lim powiedział w sobotę: „musimy zwiększyć nasze ambicje, nadążając za najnowszymi wydarzeniami w globalnej społeczności”.

Branża potrzebuje pomocy regulacyjnej

Jan Dieleman, prezes ds. transportu oceanicznego w gigancie rolno-biznesowym Cargill, jednym z największych na świecie przedsiębiorstw czarterujących statki, powiedział: „Prawdziwym wyzwaniem jest przekształcenie wszelkich oświadczeń (podczas COP26) w coś znaczącego”.

– Większość branży zaakceptowała potrzebę dekarbonizacji – powiedział agencji Reuters. – W ślad za liderem w branży należy wprowadzić globalne regulacje, aby zapewnić transformację w całej branży. Bez globalnych regulacji nie odniesiemy sukcesu.

Christian Ingerslev, dyrektor naczelny Maersk Tankers, która zarządza komercyjnie ponad 210 tankowcami produktów naftowych, powiedział, że w ciągu ostatnich trzech lat wydał ponad 30 milionów dolarów na obniżenie emisji dwutlenku węgla za pomocą rozwiązań cyfrowych.

– Potrzebujemy rządów, aby nie tylko poparły naciski regulacyjne, ale także pomogły w tworzeniu paliw o zerowej emisji na dużą skalę – powiedział. – Jedynym sposobem, w jaki to zadziała, jest ustanowienie środka rynkowego w postaci podatku węglowego.

Inne kraje sygnatariusze to Australia, Belgia, Kanada, Chile, Kostaryka, Dania, Fidżi, Finlandia, Francja, Niemcy, Irlandia, Japonia, Wyspy Marshalla, Holandia, Nowa Zelandia, Norwegia i Szwecja.

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.