• <
nauta_2024

W Izraelu branża stoczniowa działa mimo konfliktu. Israeli Shipyards chwali się budową nowych łodzi bojowych

20.03.2024 16:03 Źródło: Israeli Shipyards
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki W Izraelu branża stoczniowa działa mimo konfliktu. Israeli Shipyards chwali się budową nowych łodzi bojowych

Partnerzy portalu

Israeli Shipyards

Choć od października 2023 roku w Izraelu trwa konflikt z Hamasem, który zatrząsł Bliskim Wschodem i odbił się na stanie międzynarodowej żeglugi, kraj dąży do utrzymania ciągłości pracy sektorów przemysłu i łańcucha dostaw. To dotyczy także pracy portów i stoczni, kluczowych z racji na znaczenie eksportu i importu w gospodarce państwa. W tej trudnej sytuacji krajowa stocznia Israeli Shipyards z siedzibą w Hajfie buduje okręty dla rodzimych sił morskich jak i zagranicznych zamawiających.

Na terenie stoczni rozpoczęły się próby morskie jednostki desantowej, który ma stanowić "przełomowe rozwiązanie". Nieduża, bo mająca zaledwie 24 metry ma wyróżniać się zdolnością do działania w różnych warunkach, zapewniając transport i desant żołnierzy oraz techniki wojskowej przy strefie przybrzeżnej, a nawet rzekach i jeziorach. W zamierzeniu ma to zwiększyć zdolności operacyjne sił lądowych, które dzięki temu mogą dokonać szybkiego przeniesienia sił inną drogą niż lądową.

Aktualnie trwające próby morskie, prowadzone w rygorystycznych warunkach, rozpoczynają szeroko zakrojone testy, aby upewnić się, że desantowiec spełnia, a nawet przewyższa wymagania operacyjne i standardy bezpieczeństwa nienazwanego klienta.

"Ten krok jeszcze bardziej umacnia zaufanie, jakim międzynarodowa społeczność morska obdarzyła Israel Shipyards i podkreśla nasze wysiłki na rzecz zabezpieczenia i umożliwienia bezpieczniejszych szlaków wodnych na całym świecie", podkreśliła stocznia Israeli Shipyards na portalu Linkedin.

W izraelskiej stoczni trwają również prace nad kolejną jednostką, która ma trafić do Marynarki Wojennej Filipin (Hukbong Dagat ng Pilipinas). Jest to kolejna łódź patrolowa serii Shaldag w konfiguracji MK I-V. Należy do serii będącej ważnym towarem eksportowym izraelskiego przemysłu stoczniowego od 1989 roku. Starsze jak i najnowsze jednostki są dostarczane do szeregu państw na całym świecie. Wchodzą one w skład marynarki wojennej, straży granicznej, straży wybrzeża, służb celnych oraz policji. W każdej sytuacji oznaczało to konfigurację pod kątem zamawiającego. Wskazuje to również na szeroko zakrojoną działalność Israeli Shipyards, która to, pomimo toczącego się konfliktu, realizuje zlecenia zarówno krajowe, jak i międzynarodowe.

Łącznie do państwa zamawiającego ma trafić do końca tego roku dziewięć jednostek oznaczonych jako typ Acero. Israeli Shipyards poinformował o wodowaniu przyszłego BRP Lolinato To-Ong (PG902), które odbyło się w Centrum Budownictwa Okrętowego (Naval Shipbuilding Center, NSC). Operacja ta, była elementem składowym wysiłków stoczniowców w zakresie transferu technologii i modernizacji zakładu celem uwydajnienia prac nad kolejnymi jednostkami. Było to również pierwsze wodowanie na terenie NSC od czasu modernizacji, ponadto odbywające się w trudnej sytuacji konfliktu trwającego nieopodal w Strefie Gazy.

Israeli Shipyards


Od dekad izraelska stocznia specjalizowała się w budowie mniejszych jednostek patrolowych i łodzi bojowych dla krajowego odbiorcy jak i zamawiających zza granicy. W przyszłości jednak na terenie izraelskiego zakładu stoczniowego zaplanowano największe w jego historii przedsięwzięcia budowlane. Będą to korwety serii Sa'ar s 72 i Sa'ar S 80. Mierzące odpowiednio 72 i 80 metrów długości i 800 i 1000 ton wyporności będą największymi okrętami zbudowanymi przez Israeli Shipyards.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.