pc
W trakcie dwudziestosiedmioletniej działalności osiągnęli pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego i jednostek pływających dla największych światowych odbiorców. Jednym z realizowanych obecnie projektów jest budowa pływającego doku, który zwiększy powierzchnię Monako o 6 hektarów. Wyróżnieniem za pracę pełną wyzwań jest „Złoty Oxer" – nagroda specjalna Pracodawców Pomorza. Otrzymali ją założyciele stoczni Crist, Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki.
– Nagroda tylko potwierdza, że ciężka praca i konsekwencja w budowie własnej firmy są podstawą dla jej ostatecznego sukcesu. Crist jest świetnym przykładem marzenia o prężnej, innowacyjnej polskiej firmie w branży stoczniowej, które stało się rzeczywistością – mówi Krzysztof Kulczycki z Crist S.A.
Najlepsze pomorskie firmy zostały nagrodzone podczas uroczystej Gali Evening zorganizowanej przez Pracodawców Pomorza. Oxer to wyjątkowo trudna, podwójna przeszkoda w skokach jeździeckich, dlatego „Złoty Okser” to nagroda przyznawana wyjątkowym przedsiębiorcom. Jest dedykowana biznesmenom, którzy budując od podstaw swoją firmę, kierowali się wizją rozwojową i konsekwencją w realizacji przyjętych celów strategicznych.
Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki założyli Stocznię CRIST S.A. w 1990 roku. Zaczynali od urządzeń wentylacyjnych, później zajęli się elementami jednostek pływających, a po kilku latach zbudowali pchacze barek. Crist jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. Firma rozwija się na rynku offshore, buduje specjalistyczne statki i konstrukcje do obsługi nie tylko farm wiatrowych, ale także platform wiertniczych.
– Aktualnie jesteśmy o krok od przekazania nowoczesnego hybrydowego promu typu „double ended ferry” do fińskiego armatora Finferries. Wygraliśmy również kontrakt na budowę kompletnie wyposażonego RoPax‘a dla Vegagerðin – Islandzkiego Urzędu Transportu Drogowego. Stale stawiamy na budowę statków innowacyjnych, czego najlepszym przykładem jest specjalistyczny dok pływający NB 56, który pomoże w budowie nowoczesnego osiedla apartamentów w Księstwie Monako – mówi Ireneusz Ćwirko z Crist S.A. o obecnych projektach realizowanych w gdyńskiej stoczni.
Dzięki specjalistycznemu dokowi NB 56, część zatoki Monako zamieni się w suchy ląd. Na powierzchni 60 000 m kw. powstaną m.in. luksusowe apartamenty, promenada i parki. Osiedle będzie atrakcją turystyczną, a jego niecodzienne położenie ma przyciągać nowych inwestorów.
Do światowych osiągnięć Stoczni Crist można zaliczyć także pływający pod niemiecką banderą „Innovation”, czyli przypominający barkę statek hydrotechniczny Heavy Lift Jack up Vessel, pozwalający na budowę i obsługę farm wiatrowych. Podobną funkcję pełni „Vidar”, który z powodzeniem transportuje turbiny i maszty. Na jego pokładzie znajduje się również żuraw o udźwigu 1,5 tys. ton, co umożliwia kompleksowy montaż urządzeń. Z kolei „Zourite” to samopodnośna barka pracująca pod francuską banderą na La Reunion, położonej ok. 700 km na wschód od Madagaskaru wyspie, zamorskim dystrykcie Francji. Jednostka ma wymiary czterech kortów tenisowych i zużyto na nią 6 800 ton prefabrykowanej stali. Aktualnie „Zourite” bierze udział w budowie najdroższego wiaduktu morskiego.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej