Wczoraj (3.08) w porcie w Gdyni odbył się załadunek portowego urządzenia załadowawczego, zwanego shiploaderem. Ważący ponad 2000 ton kolos ma 150 metrów długości, 10 metrów szerokości i 50 metrów wysokości. Maszyna służy do załadunku rudy żelaza i będzie w stanie załadować w ciągu godziny około 11 000 ton tego surowca.
Urządzenie zostało wykonane przez Zamet Industry S.A. w ramach kontraktu zawartego w lutym zeszłego roku z niemiecką firmą ThyssenKrupp Industrial Solutions AG. Konstrukcja stalowa urządzenia wytwarzana była w należącym do Zametu zakładzie „Mostostal Chojnice”. Z uwagi na wielkość maszyny, cała operacja scalania konstrukcji była przeprowadzona na wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Po zakończeniu załadunku urządzenie finalnie trafi do firmy LKAB w porcie Narwik w Norwegii. Za jego transport odpowiedzialna jest firma Mammoet, która do jego przewiezienia wykorzystała dodatkowo wzmocniony morski barko-ponton.
Opiewający na sumę 5,7 mln euro kontrakt obejmował wykonanie oraz zmontowanie shiploader’a. Konstrukcja urządzenia została wytworzona w zakładzie „Mostostal-Chojnice”, natomiast z uwagi na jego gabaryty, montaż i scalenie wszystkich elementów, a także próby ruchowe bez materiału przeładowywanego, miały miejsce na terenach portowych w Gdyni. Produkcja konstrukcji shiploader’a została wykonana w oparciu o dokumentację projektową dostarczoną przez Thyssenkrupp Industrial Solutions BU Resource Technologies OU Mining-Rohrbach. Ostatecznym odbiorcą urządzenia jest firma LKAB, dla której, w porcie w Narwiku, shiploader będzie wykonywał operacje przeładunku rudy żelaza, pochodzącej z kopalni w szwedzkiej Kirunie.
Kontrakt na wykonanie Shiploader’a jest realizacją strategii rozwoju Grupy Zamet Industry,która zakłada między innymi dążenie do umocnienia pozycji Grupy na rynku offshore poprzez rozwijanie współpracy i zwiększanie kompleksowości usług z dotychczasowymi partnerami, a także rozszerzenie współpracy z nowymi podmiotami z branży. Zamet Industry S.A. realizuje strategię poprzez działania akwizycyjne, których przykładem jest nabycie w 2014 r. zorganizowanej części przedsiębiorstwa „Mostostal-Chojnice” oraz dzięki rozwojowi organicznemu spółki, czego potwierdzeniem jest uzyskanie certyfikatu spełnienia wymagań normy ISO / TS 29001 przyznawanego przez DNV GL Polska. Skonsolidowane przychody Zamet Industry S.A. z segmentu offshore wzrastają rokrocznie czyniąc z niego jeden z kluczowych elementów działalności spółki. W 2011 roku, segment ten wygenerował 59,6 mln zł przychodów, a w kolejnych latach 77 mln zł (2012), 97 mln zł (2013) oraz 111,4 mln zł (2014).
W ramach tego segmentu Zamet Industry S.A. współpracuje ze światowymi potentatami w zakresie dostarczania rozwiązań związanych z podwodnym wydobyciem ropy i gazu, między innymi z Aker Solutions, GE Oil & Gas czy Nationall Oilwell Varco. W ostatnim czasie spółka informowała o kolejnych znaczących zamówieniach, w tym zamówieniu od Aker Subsea AS (Grupa Aker Solutions) na realizację dostaw podwodnych konstrukcji do wydobycia ropy dla projektu Kaombo u wybrzeży Angoli (ponad 3,2 mln EUR) oraz zamówieniu z GE Oil & Gas na realizację podwodnych komponentów do wydobycia gazu dla projektu w Ghanie (1,4 mln GBP).
Zamet Industry S.A. posiada wieloletnie doświadczenie w produkcji wielkogabarytowych konstrukcji stalowych, a także urządzeń i maszyn wykorzystywanych w różnych sektorach przemysłu. Poza konstrukcjami dla odbiorców z branży podmorskiego wydobycia ropy i gazu, oferta spółki obejmuje m.in. wykonawstwo szerokiej gamy urządzeń do przeładunku wielu typów surowców. Wyprodukowane przez Zamet Industry S.A. urządzenia pracują na statkach, w portach, kopalniach i fabrykach, zarówno u kontrahentów krajowych jak i zagranicznych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii