• <
nauta_2024

Wiceprezes PERN: spółka rozbuduje swą infrastrukturę logistyczną

ew

07.03.2018 11:58 Źródło: PAP
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Wiceprezes PERN: spółka rozbuduje swą infrastrukturę logistyczną

Partnerzy portalu

Wiceprezes PERN: spółka rozbuduje swą infrastrukturę logistyczną - GospodarkaMorska.pl

PERN przygotowuje się do rozbudowy infrastruktury logistycznej, obejmującej transport rurociągowy i magazynowanie ropy naftowej oraz paliw płynnych – poinformował PAP wiceprezes PERN Rafał Miland. Potwierdził wcześniejsze zapowiedzi, że spółka w ciągu najbliższych 4 lat wyda na inwestycje 2 mld zł.

Według wiceprezesa PERN, tegoroczny budżet inwestycyjny spółki, w zakresie przedsięwzięć kontynuowanych oraz rozpoczynanych, a także niezbędnych modernizacji wyniesie ok. 280 mln zł.

Miland wśród priorytetowych działań spółki wymienił budowę rurociągu paliwowego Boronów-Trzebinia o długości ok. 100 km, co zakłada m.in. rządowa polityka dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym.

„Ten rurociąg musi powstać jak najszybciej. Rynek zmienił się na tyle, że Śląsk i Małopolska coraz bardziej potrzebują nowego kanału dostawy paliw. Rurociąg wybuduje PERN, a korzystał będzie z niego PKN Orlen, który posiada w Trzebini bazę. To inwestycja z pewnością opłacalna dla obu spółek” – podkreślił Miland.

Jak zaznaczył wiceprezes PERN, spółka planuje jednocześnie rozbudowę baz magazynowych paliw, docelowo o 319 tys. metrów sześc., w tym w pierwszym etapie do 2019 r. o 128 tys. metrów sześc. „Pierwszy etap tego zadania obejmował będzie budowę czterech zbiorników po 32 tys. metrów sześc. pojemności każdy. Po dwa takie obiekty powstaną w dwóch lokalizacjach, w bazach operacyjnych w Nowej Wsi Wielkiej i Koluszkach” – wyjaśnił Miland.

Dodał, iż zamierzenia inwestycyjne PERN obejmują również rozbudowę i modernizację bazy paliwowej w Dębogórzu, funkcjonującej jako hub morski dla tego rodzaju produktów.

„To jedyna baza będąca w zasobach PERN, do której można dostarczyć paliwa statkiem w dużych ilościach. Działa tam instalacja do dozowania biododatków. Miesięcznie baza przyjmuje do siedmiu statków, a wyjeżdża stamtąd, do dalszej dystrybucji, ok. 240 tys. metrów sześc. paliwa. Z uwagi na rosnące zapotrzebowanie chcemy umożliwić wydawanie tam produktów w jak największych ilościach, co wiąże się z koniecznością rozbudowy bocznicy kolejowej, a także budową kolejnych stanowisk nalewczych, w tym dla autocystern. Planujemy też kolejny zbiornik. Wszystko po to, by stworzyć lepsze warunki dla podmiotów korzystających z tej bazy” – powiedział Miland.

Odnosząc się do planów obejmujących z kolei segment logistyki surowcowej, wiceprezes PERN wspomniał o przygotowywanym drugim etapie budowy Terminalu Naftowego w Gdańsku (TNG). Przypomniał, że celem będzie mniej więcej podwojenie tam pojemności magazynowych na różne gatunki ropy naftowej z obecnych 375 tys. metrów sześc. – obiekt, działający jako jedyny w Polsce hub surowcowy, powstał w latach 2013-16.

„W przypadku drugiego etapu budowy Terminalu Naftowego jesteśmy przed ostatecznymi decyzjami związanymi z wydaniem pozwolenia na budowę. Nasz plan zakłada, że w połowie tego roku pod względem administracyjnym będzie wszystko gotowe i wtedy ogłosimy przetarg. To oznaczałoby, że z początkiem trzeciego kwartału wykonawca mógłby rozpocząć prace przygotowawcze. Założenie jest takie, by w 2020 r. TNG zwiększył dwukrotnie obecne pojemności magazynowe” - wyjaśnił Miland.

Przypomniał, że w ostatnim czasie PERN podpisał umowę na wybudowanie do 2020 r. w swej bazie magazynowej w Gdańsku dwóch zbiorników na ropę naftową po 100 tys. metrów sześc. każdy. Inwestycję za ponad 142,9 mln zł realizuje wybrane w przetargu konsorcjum Mostostal Płock i Mostostal Warszawa.

Jak zapowiedział Miland, PERN planuje budowę drugiej nitki rewersyjnego Odcinka Pomorskiego o długości ok. 240 km, czyli rurociągu naftowego łączącego surowcowe bazy magazynowe spółki w Płocku i Gdańsku. „Druga nitka Odcinka Pomorskiego usprawni transport surowca w obu kierunkach, czyli z Gdańska do Płocka i odwrotnie, zgodnie z bieżącymi potrzebami naszych klientów, którzy w coraz większym stopniu dywersyfikują źródła zaopatrywania się ropę, w tym drogą morską” - podkreślił wiceprezes PERN. Spółka szacowała wcześniej koszt tej inwestycji na ok. 1 mld zł.

Miland zwrócił uwagę, że Odcinek Pomorski znajduje się obecnie na liście „Projektów wspólnego zainteresowania” (Projects of Energy Community Interest – PECI), czyli strategicznych przedsięwzięć dla bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej. „Na tę chwilę nie idą za tym pieniądze unijne, ale gdyby udało się również takie środki wykorzystać w przyszłości, skoro to projekt ważny dla Europy, bylibyśmy zadowoleni” – dodał wiceprezes PERN.

Ocenił jednocześnie, że w sprawnej realizacji budowy Odcinka Pomorskiego pomogłaby dedykowana temu przedsięwzięciu specustawa. Jego zdaniem, efektem wprowadzenia takiej regulacji mogłaby być szybsza realizacja całego procesu inwestycyjnego.

„Sama budowa, jako proces techniczny, nie jest oczywiście problemem. Problemem są czasochłonne procedury, dotyczące wymaganych zgód, od których zależy termin wejścia na teren budowy. Skracając czy też upraszczając te procedury administracyjne, specjalna ustawa na pewno ułatwiłaby proces inwestycyjny. To szczególnie ważne przy infrastrukturze liniowej, która przebiega często przez wiele kolejnych gmin” – zaznaczył Miland.

W styczniu pełnomocnik ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski zapowiedział, że w ciągu trzech miesięcy przygotowany zostanie projekt specustawy dedykowanej drugiej nitce Odcinka Pomorskiego. „Będziemy w krótkim czasie przygotowywali ustawę specjalną, która jest dedykowana tej inwestycji, wzorowaną na podejściu stosowanym skutecznie przy budowie gazociągów” - zapowiedział wówczas Naimski. Dodał, że ustawa specjalna dla inwestycji liniowych, jest bardzo pomocna i potrzebna, choć inwestor stara się jej nie stosować, „jeśli to nie jest konieczne” .

Specustawy dotyczące inwestycji liniowych, np. energetycznych, wprowadzają regulacje, które przyspieszają i upraszczają procedury administracyjne, dzięki czemu przedsięwzięcia szczególnie istotne ze względu na bezpieczeństwo państwa czy też ważny interes ogółu mogą być realizowane szybciej. Specustawy przewidują np. wywłaszczenie za odszkodowaniem właściciela lub dzierżawcę wieczystego gruntu, przez który przebiega dana inwestycja.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.