Grupa Vistal, wiodący producent wielkogabarytowych, specjalistycznych konstrukcji stalowych w Polsce, podwyższyła swoje przychody w zeszłym roku aż o 14 proc (łącznie 322 mln zł). Spadł jednak zysk netto grupy, z 20,4 mln w 2013 roku, do 12,3 mln w roku ubiegłym.
Włodarze Vistalu nie mają jednak czym się martwić. Zysk netto grupy, nieuwzględniający jednorazowego odpisu na należności odsetkowe w wysokości 3 mln zł w 2014 roku osiągnął poziom 15,3 mln zł, co oznacza wzrost o blisko 13 proc. w porównaniu do zysku za 2013 rok oczyszczonego ze zdarzeń jednorazowych, wynoszącego 13,6 mln zł. Zarząd spółki zarekomendował wypłatę dywidendy za rok 2014 w wysokości 0,30 zł za akcję, co stanowi 35 proc. skonsolidowanego zysku netto.
Gros przychodów firmy, podobnie jak w ubiegłym roku, stanowił segment infrastruktury oraz marine i offshore. Sprzedaż w tym ostatnim segmencie spadła o 13,6 mln zł w porównaniu do ubiegłego roku, ale nadal zachowuje wysoki poziom – po 2014 r. sięgnęła 91,1 mln zł, czyli 28,3 proc. przychodów ogółem. Dodatkowo Vistal aktywnie rozwija działalność na rynkach zagranicznych w segmencie infrastruktury, m.in. rozszerzając ofertę o usługi montażowe. Spółka realizuje już pierwsze tego typu kontrakty.
- Dodatkowo w najbliższych tygodniach chcielibyśmy zakończyć formalności związane z uruchomieniem szwedzkiej spółki zależnej w Goteborgu, która ma nam pomóc zarówno w zwiększeniu liczby kontraktów realizowanych na rynkach skandynawskich jak i zakresu prac wykonywanych w tej części Europy. Planujemy także otworzenie kolejnych spółek zależnych na rynkach zagranicznych. Widzimy pozytywne perspektywy rozwoju segmentów, w których działamy, zarówno na rodzimym rynku jak i na rynkach eksportowych. Stopniowo realizujemy także nowe zamówienia w sektorze budownictwa specjalistycznego np. wytwarzanie i montaże kontenerowych modułów hotelowych. W marcu podpisaliśmy kolejne 2 umowy o łącznej wartości ponad 16 mln zł na dostawę modułów do budowy hoteli w Nowym Jorku – mówi Ryszard Matyka, Prezes Zarządu Vistal Gdynia S.A.
Ubiegły rok był także bogaty w inwestycje dla Vistalu. Zakończono między innymi budowę nowoczesnego zakładu produkcyjnego na Nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia - która stanowi podstawę realizacji strategii rozwoju Grupy w latach kolejnych. Inwestycja na Nabrzeżu Indyjskim umożliwia realizację najbardziej złożonych, wielkogabarytowych konstrukcji stalowych przede wszystkim dla segmentów marine i offshore oraz infrastruktury.
Ogółem nakłady inwestycyjne poniesione w 2014 roku wyniosły 54 mln zł. Łączny koszt zaplanowanych na rok 2015 inwestycji wynosi natomiast 12,2 mln zł. Vistal planuje między innymi rozbudowę zakładu i wykup gruntów w Czarnej Białostockiej, modernizacje zakładu w czarnej Białostockiej, wyposażenie nowej wytwórni na Nabrzeżu Indyjskim, wdrożenie systemu ERP czy budowę nowej linii cynkowania oraz malarni proszkowej w Liniewie.
- Mijający rok był jednym z ważniejszych w naszej działalności. To rok debiutu na GPW, ale także zakończenia największej inwestycji w historii grupy, na Nabrzeżu Indyjskim. Stworzyła nam ona nowe, większe możliwości produkcyjne. Wyniki minionego roku oceniamy jako satysfakcjonujące, biorąc pod uwagę przesunięcie wielu kontraktów, głównie w segmencie infrastruktury w Polsce, ale także w sektorze marine&offshore charakteryzującym się długim cyklem podejmowania decyzji inwestycyjnych, na co dodatkowy wpływ może mieć obecna sytuacja makroekonomiczna związana z ceną ropy - mówi Ryszard Matyka.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii