Patrycja Cybulska
Innowacyjne rozwiązania w cenie. Technologia „Inspekcji Nurkowych Zdalnego Nadzoru”, stworzona przez Baltic Diving Solutions z Rumi, została nagrodzona przez Naczelną Organizację Techniczną Srebrnym Laurem Innowacyjności w kategorii transportu. To wyróżnienie przyznawane najlepszym produktom w konkursie im. Stanisława Staszica „Laur innowacyjności 2016”. Uroczysta gala odbyła się 23 listopada w Warszawskim Domu Technika.
– To dla nas prestiżowe osiągnięcie, tym bardziej że konkurencja była ogromna. O takie wyróżnienie starały się m.in. instytuty badawcze, a nam udało się z nimi wygrać – mówi Krzysztof Stopierzyński, prezes Baltic Diving Solutions.
Technologia „Inspekcji Nurkowych Zdalnego Nadzoru” to usługa wsparcia transportu morskiego. Umożliwia prowadzenie podwodnych inspekcji technicznych w oparciu o metodologię inspekcyjną CSWIP, która wykorzystuje Mobilny System Nurkowy MDS-1.
– Możemy transmitować obraz na żywo w dowolne miejsce na świecie. Kierujący prowadzi nurka w czasie rzeczywistym i natychmiast przeprowadza ocenę techniczną badanego obiektu oraz rozpoczyna opracowywanie metody usunięcia awarii. To ogromna oszczędność czasu. System oddaje do dyspozycji inspektora gogle wirtualnej rzeczywistości sprzężone z wysokoczułą kamerą na hełmie nurkowym. Dzięki temu widzi obiekt w ten sam sposób, co nurek – tłumaczy Stopierzyński.
Inspekcje nurkowe zdalnego nadzoru są pomocne przy prowadzeniu prac, podczas których właściciel obiektu, inspektor lub specjalista nie mogą przebywać bezpośrednio w miejscu nurkowania. Transmisja obrazu z kamery nurka przebiega za pomocą serwera umieszczonego w systemie nurkowym oraz przygotowanych protokołów kompresji. Powypadkową inspekcję statku mogą zatem oglądać jednocześnie armator w Stavanger, ubezpieczyciel w Nowym Jorku oraz zespół techniczny stoczni, która zbudowała daną jednostkę.
W opracowywaniu technologii „Inspekcji Nurkowych Zdalnego Nadzoru” niezbędne okazało się doświadczenie prezesa Baltic Diving Solutions Krzysztofa Stopierzyńskiego. Od wielu lat pracuje on jako inspektor podwodnych części platform offshore, rurociągów i jednostek pływających, m.in. na Morzu Północnym, Kaspijskim i w Afryce Zachodniej. Dzięki zastosowaniu jego umiejętności, potwierdzonych międzynarodowymi kwalifikacjami CSWIP 3.2u Underwater Inspector uzyskanymi w Wielkiej Brytanii, udało się do minimum zredukować opóźnienie od wykonania inspekcji, do przesłania materiałów i podjęcia decyzji przez klienta. W ten sposób powstała innowacyjna technologia wpisująca się w międzynarodowe standardy prowadzenia prac.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów