PMK
"Szalona" sztuczna wyspa na Morzu Północnym, która mogłaby dostarczyć energię odnawialną do 80 milionów ludzi w Europie, ma zostać otwarta w 2027 roku.
Plany wyspy o powierzchni 2,3 mil kwadratowych (6 km kw.) zakładają, że będzie ona otoczona polami przybrzeżnych turbin wiatrowych i będzie posiadała własny pas startowy i port.
"North Sea Wind Power Hub", który będzie domem dla niewielkiego zespołu stałego personelu, będzie przesyłał energię elektryczną za pośrednictwem kabli dalekiego zasięgu do Wielkiej Brytanii i Holandii, a następnie do Danii, Niemiec, Norwegii i Belgii.
Ławica Dogger Bank, 78 mil (125 km) od wybrzeży East Yorkshire, została wybrana jako potencjalnie płytki i wietrzny plac budowy inwestycji o wartości 1,3 miliarda funtów (1,75 miliarda dolarów). Na terenie znajdowałyby się budynki mieszkalne dla personelu, lotnisko, mała sieć dróg, tereny zielone, a nawet sztuczne jezioro.
Holenderski operator sieci energetycznej TenneT, autor projektu, opublikował niedawno raport, w którym twierdzi, że wyspa będzie o miliardy euro tańsza niż konwencjonalne farmy wiatrowe i międzynarodowe kable energetyczne.
Zwolennicy projektu twierdzą, że jest to innowacyjny sposób, aby uczynić morską energię wiatrową tańszą, ponieważ dostępna przestrzeń wokół wybrzeża wypełnia się, a turbiny są wypychane do droższych miejsc dalej na morzu.
Rob van der Hage, który zarządza programem rozwoju przybrzeżnej sieci wiatrowej TenneT, powiedział dla portalu Guardian: "Dla branży ważne jest, aby kontynuować ścieżkę redukcji kosztów. Wielkim wyzwaniem, przed którym stoimy w latach 2030 - 2050, jest znalezienie odpowiedniego miejsca dla kolejnych projektów. Logiczne jest, że patrzymy na obszary położone dalej od brzegu. "
Plany wyspy zostały opracowane przez szereg firm energetycznych z Danii, Holandii i Niemiec, w tym Energinet, duński państwowy operator energii. Trwają rozmowy z innymi firmami energetycznymi i partnerami przemysłowymi, którzy wspólnie zapłacą za projekt. Prezes Energinet.dk Peder Østermark Andreasen powiedział, że projekt może doprowadzić do "dalszej obniżki cen połączeń sieciowych i połączeń międzysystemowych".
TenneT ogłosił w zeszłym roku, że zainwestuje 21 miliardów funtów (26 miliardów dolarów) w nadchodzącym dziesięcioleciu, aby wesprzeć szereg przybrzeżnych projektów wiatrowych i lądowych odnawialnych, które są obecnie w przygotowaniu. Firma chce także usprawnić połączenia między Holandią i Niemcami.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española