Statoil wraz z partnerami otrzymał oficjalne pozwolenie od norweskiego rządu na rozpoczęcie pierwszej fazy zagospodarowania złoża Johan Sverdrup. To największy i najdroższy projekt przemysłowy w norweskiej historii.
Johan Sverdrup to gigantyczne złoże będące jednym z najbardziej dochodowych projektów w przemyśle wydobywczym ostatnich lat. Położone na Morzu Północnym ok. 140 km na zachód od Stavanger złoże zostało odkryte przez Statoil oraz Lundin Petroleum w 2010 i 2011 roku. Przewiduje się, że może ono zawierać nawet 1,8 mld do 2,9 mld baryłek ekwiwalentu ropy, co pozwoli na wydobycie 550-650 tys. baryłek dziennie. Nie jest to jednak tania inwestycja – jej ukończenie ma kosztować nawet 14,8 mld dolarów.
- Zagospodarowanie złoża Johan Sverdrup przebiega zgodnie z planem. Na jesień podpiszemy nowe kontrakty na pierwsze prace wykonawcze – czytamy w oświadczeniu Statoila. Dotychczasowe kontrakty związane z budową Johan Sverdrup opiewają na kwotę ok. 4,3 mln euro, a trzy czwarte tej kwoty trafiło do norweskich firm.
Wydobycie ze złoża ma zacząć się w 2019 roku. Obecnie trwa konstrukcja podstawy platformy, która ma być ukończona i dostarczona na złoże w 2017 roku. Ze względu na olbrzymi rozmiar tego obiektu (26,5 tys. ton) będzie on przewożony największą na świecie pływającym dźwigiem Heeremas H-851 (260 metrów długości).
Przy budowie platformy na norweskim złożu udział bierze także polska grupa Vistal, producent wielkogabarytowych, specjalistycznych konstrukcji stalowych. Vistal wykona m.in. budowę części modułu wiertniczego, który jest drugim pod względem wielkości, z trzech modułów składających się na platformę wiertniczą. Prace przygotowawcze zostaną rozpoczęte w tym roku, a zakończenie realizacji kontraktu planowane jest na koniec 2016 roku.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej