• <
nauta_2024

Spada wartość panamaxów, a złomowanie idzie w górę

PMK

31.03.2017 14:45 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Spada wartość panamaxów, a złomowanie idzie w górę

Partnerzy portalu

Spada wartość panamaxów, a złomowanie idzie w górę - GospodarkaMorska.pl

W tym roku zezłomowano już 35 kontenerowców zdolne pomieścić 150 tys. kontenerów. Dla porównania w 2015 roku ta liczba wyniosła zaledwie 187,5 tys. TEU. Tylko przez ostatnie 30 dni na złom trafiło 21 jednostek.

Najczęściej złomowanymi kontenerowcami są panamaxy. Nic w tym dziwnego skoro ich wartość od roku spadła o 75 proc. Powodem jest rozbudowa Kanału Panamskiego, która pozwala przekraczać kanał jednostkom o większej ładowności niż panamaxy.

Dzięki zwiększeniu złomowania zmniejszyła się także liczba jednostek, które stoją bezczynnie w portach. Obecnie bez pracy pozostaje 336 takich statków, o 21 mniej niż 2 tygodnie temu. Oddalone ze służby kontenerowce wciąż jednak stanowią obecnie aż 9 proc. globalnej floty, dużo więcej niż rok temu (2,5 proc.). Wpływ na te wyniki miało kilka czynników.

Jednym z nich jest wejście do służby dużej liczby megakontenerowców, które spowodowały nadpodaż jednostek nad pobytem. Dodatkowo po otwarciu rozbudowanego Kanału Panamskiego coraz mniejszy użytek jest z kontenerowców klasy panamax (4-5 tys. TEU). Liczba tych jednostek, dla których nie ma pracy, podwoiła się w ciągu roku.

Innym powodem tak dużej liczby odstawionych jednostek jest brak kupców na zakup floty południowokoreańskiej spółki żeglugowej Hanjin, która ogłosiła w końcu sierpnia upadłość. Dotychczas inni armatorzy kupili jej statki mające nieco ponad 200 tys. TEU, czyli mniej niż 1/3 floty bankruta.

Drewry zaznacza też, że spośród statków o łącznej pojemności 1,1 mln TEU, prawie 65 proc. przypada na inne firmy, niż transportowe, tj. głównie firmy leasingowe i inne, czarterujące statki.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.