PMK
W tym roku zezłomowano już 35 kontenerowców zdolne pomieścić 150 tys. kontenerów. Dla porównania w 2015 roku ta liczba wyniosła zaledwie 187,5 tys. TEU. Tylko przez ostatnie 30 dni na złom trafiło 21 jednostek.
Najczęściej złomowanymi kontenerowcami są panamaxy. Nic w tym dziwnego skoro ich wartość od roku spadła o 75 proc. Powodem jest rozbudowa Kanału Panamskiego, która pozwala przekraczać kanał jednostkom o większej ładowności niż panamaxy.
Dzięki zwiększeniu złomowania zmniejszyła się także liczba jednostek, które stoją bezczynnie w portach. Obecnie bez pracy pozostaje 336 takich statków, o 21 mniej niż 2 tygodnie temu. Oddalone ze służby kontenerowce wciąż jednak stanowią obecnie aż 9 proc. globalnej floty, dużo więcej niż rok temu (2,5 proc.). Wpływ na te wyniki miało kilka czynników.
Jednym z nich jest wejście do służby dużej liczby megakontenerowców, które spowodowały nadpodaż jednostek nad pobytem. Dodatkowo po otwarciu rozbudowanego Kanału Panamskiego coraz mniejszy użytek jest z kontenerowców klasy panamax (4-5 tys. TEU). Liczba tych jednostek, dla których nie ma pracy, podwoiła się w ciągu roku.
Innym powodem tak dużej liczby odstawionych jednostek jest brak kupców na zakup floty południowokoreańskiej spółki żeglugowej Hanjin, która ogłosiła w końcu sierpnia upadłość. Dotychczas inni armatorzy kupili jej statki mające nieco ponad 200 tys. TEU, czyli mniej niż 1/3 floty bankruta.
Drewry zaznacza też, że spośród statków o łącznej pojemności 1,1 mln TEU, prawie 65 proc. przypada na inne firmy, niż transportowe, tj. głównie firmy leasingowe i inne, czarterujące statki.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej