ew
Kilka miesięcy poprzedniego roku minęło pod hasłem programu INNOSHIP w ramach, którego w pierwszym konkursie do zagospodarowania było 120 mln PLN na projekty badawczo – rozwojowe dedykowane sektorowi stoczniowemu i offshore.
30 listopada 2018 r. opublikowana została lista rankingowa dla pierwszego konkursu programu INNOSHIP. Dotacje w ramach naboru uzyskało jedynie 7 z 25 złożonych projektów – co jest wskaźnikiem wyraźnie niższym niż w innych programach sektorowych. Pozytywna ocena wniosku wymagała spełniania kryteriów dostępu oraz zdobycia w sumie minimum 18 punktów i jednocześnie minimum 3 z 5 punktów w ramach ocenianych kryteriów punktowych.
Podmioty, którym nie udało się zdobyć dofinansowania, jak również te, które nie złożyły wniosków w pierwszym konkursie, mogą ubiegać się o dotację w kolejnym naborze, którego ogłoszenie planowane jest na 15 kwietnia (wnioski składać będzie można od 17 czerwca do 16 września 2019).
Warto podkreślić, iż zgodnie z decyzją Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, czyli podmiotu udzielającego wsparcia, INNOSHIP jest jednym z jedynie 3 programów sektorowych, dla których w 2019 r. zaplanowano nabory - decyzją NCBR wiele z dostępnych dotychczas programów uległo zamknięciu. Planowany konkurs może być zatem ostatnią szansą na skorzystanie z programu dedykowanego branży stoczniowej.
Należy jednak wskazać, iż INNOSHIP to nie jedyny program potencjalnie interesujący dla przedsiębiorców prowadzących lub planujących prace badawczo–rozwojowe i wdrożenie ich wyników. Badania, rozwój i innowacje (B+R+I) są jednym ze strategicznych kierunków rozwoju Unii Europejskiej i Polski, zatem na te cele alokowano istotną pulę środków przeznaczonych na udzielanie bezzwrotnych dotacji. W zależności od wielkości przedsiębiorstwa, rodzaju projektu i zakresu działalności, dofinansowanie można otrzymać na koszty operacyjne niezbędne do realizacji prac B+R, jak również koszty inwestycyjne związane z wdrożeniem wyników tych prac.
Dodatkowo działania B+R+I wspierane są w formie zachęt podatkowych: ulgi podatkowej na B+R pozwalającej na obniżenie podstawy opodatkowania nawet o 100% kosztów związanych z pracami badawczymi i rozwojowymi oraz Decyzji o wsparciu – instrumentu, który zastąpił Specjalne Strefy Ekonomiczne, premiującej aktywności B+R. Od 2019 r. dostępny w Polsce mieszany system wsparcia, łączący dotacje i zachęty podatkowe, uzupełniony został o tzw. Innovation Box, pozwalający na obniżenie stawki podatku dochodowego z 19 do 5% dla dochodów uzyskiwanych z posiadanych praw własności intelektualnej.
Dla efektywnego korzystania z dostępnych, licznych instrumentów konieczne jest odpowiednie zdefiniowanie potrzeb i celów rozwojowych oraz odpowiednia identyfikacja kosztów ich realizacji w celu maksymalizacji korzyści wynikających z wykorzystania instrumentów wsparcia przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa ich wdrożenia.
Jak eksperci Deloitte mogą pomóc?
• Posiadamy wieloletnie doświadczenie w usługach obejmujących doradztwo podatkowe, prawne, pozyskiwanie dofinansowań na działania inwestycyjne i badawczo–rozwojowe.
• Wspierają nas eksperci branżowymi i rzecznicy patentowi.
• Jesteśmy dobrym partnerem, który pomoże zidentyfikować najlepsze formy wsparcia rozwoju przedsiębiorstwa i efektywnie i bezpiecznie korzystać z dostępnych zachęt.
Dominika Alicka, starszy menedżer w Deloitte, wspiera w tworzeniu agend badawczych i długoterminowych strategii finansowania badań i rozwoju oraz efektywnym wykorzystaniu ulgi podatkowej na B+R.
Zapisz się na branżowe newslettery Deloitte – bezpłatne subskrypcje.
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym