PMK
W drugim kwartale 2019 roku zamówienia na nowe statki spadły do rekordowo niskiego poziomu.
- W pierwszej połowie tego roku zamówienia na nowe masowce spadły o 73 procent w porównaniu do tego samego okresu w 2018 roku - powiedziała Olivia Watkins, analityk z portalu VesselsValue.
W tym roku armatorzy najczęściej zamawiali jednostki o wielkości panamax. Ciekawym przykładem jest kontrakt złożony przez Klaveness Combination na dwa masowce o nośności 83,6 tys. dwt w chińskiej stoczni Jiangsu New Yangzijiang.
Mimo małych zarobków masowców capesize, Cosco Shipping Bulk złożyło 13 zamówień na te jednostki o nośności 208 tys. dwt, o wartości 54 mln dolarów każda. To duży spadek w porównaniu do 45 zamówień na capesize w tym samym okresie w zeszłym roku.
Z kolei liczba zamówień na tankowce spadła o 47 procent. Prym w kontraktowaniu tych jednostek wiodła Grecja i Singapur. Grecy zamawiali wszelkie rodzaje tankowców, od VLCC do MR2, a faworyzowanymi stoczniami były te z Korei Południowej. Zakład Hyundai Mipo otrzymał aż 23 z 33 zamówień na ten ostatni typ jednostek. Zamówienia na największe tankowce VLCC spadły o 60 proc.
Podobny trend widać na rynku kontenerowym. Zamówienia na te jednostki spadły o 49 proc. w pierwszej połowie tego roku. Ze wszystkich 48 jednostek, 28 zostało zamówionych w Korei Południowej. To dużo więcej niż w tym samym okresie w 2018 roku, gdy tych kontraktów były tylko dwa. Najwięcej nowych statków, bo 42 proc., zamówił armator Sinokor. Te kontrakty trafiły głównie do koreańskich i chińskich stoczni.
O 39 procent spadła także liczba zamówień na gazowce LNG. Najwięcej z nich złożyli greccy armatorzy. Przykładem może być Maran Gas Maritime, które zakontraktowało 5 jednostek w koreańskiej stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). Zamówienia na gazowce LPG spadły z kolei o 73 proc.
Cemet Ltd - 30 lat na rynku to dla nas dopiero początek!
W pełni wyposażona jednostka zbudowana w stoczni Safe w Gdańsku na próbach morskich [wideo]
OOCL UNITED KONGDOM opuścił obszar Kanału Sueskiego, zmierza w kierunku RPA
Orion I - offshorowy kolos wszedł do Portu Gdańsk. To na nim runął jeden z największych dźwigów świata
Wybudowany w Gdańsku prom hołdem dla kanadyjskich Indian
„Zawisza Czarny” po remocie wrócił do Gdyni
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 27740,00 $ | tona | -1,32% | 8 kwi |
Cynk | 2827,00 $ | tona | 0,71% | 8 kwi |
Aluminium | 2267,00 $ | tona | 1,25% | 8 kwi |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |