Dwa tygodnie po prezentacji założeń projektu ustawy stoczniowej, trafiła ona do konsultacji społecznych. Nad projektem będą teraz debatowali m.in. eksperci i parlamantarzyści. Konsultacje mają potrwać przez cały 2016 rok.
Projekt Ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych był przedstawiany w Szczecinie 14 marca. Ustawa ma wejść w życie od przyszłego roku. Najwięcej zmian dotyczy podatku VAT. Przede wszystkim urzędnicy chcą rozszerzenia katalogu jednostek pływających, do budowy i wyposażenia, do których zastosowanie będzie miała stawka podatku VAT w wysokości 0%.
Zerowa stawka VAT nie będzie również już uzależniona od dostaw statku tylko armatorom morskim. Dotychczasowe przepisy podatkowe ograniczają możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki VAT w przypadku dostaw statków np. na rzecz pośredników lub innych podmiotów, które nie posiadają statusu armatora morskiego. Stawka 0% VAT będzie także wprowadzona na produkcję materiałów potrzebnych do budowy statków oraz dostaw części i wyposażenia do kadłubów.
Stocznie będą miały także możliwość wyboru między podatkiem CIT a zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1%. Nowy podatek obejmie budowę oraz przebudowy jednostek. Wybór tej formy opodatkowania, po złożeniu oświadczenia przez przedsiębiorcę, będzie obowiązywać przez kolejne 3 lata.
Zmienione zostaną także przepisy odnośnie Specjalnych Stref Ekonomicznych (SSE), które będą mogły teraz obejmować grunty przeznaczone na produkcję okrętową, działalność w zakresie budownictwa okrętowego i produkcji komplementarnej. Te grunty nie mogą tylko być własnością Skarbu Państwa, jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego albo związku komunalnego lub być w użytkowaniu wieczystym zarządzającego albo jednoosobowej spółki Skarbu Państwa.
Ustawa daje także możliwość zwiększenia obszaru strefy na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej w przypadku, gdy ma to na celu rozwój budownictwa okrętowego i przemysłów komplementarnych. Minister będzie mógł także ustalać plan rozwoju takiej strefy.
Stocznie i inne firmy będą mogły również korzystać z większej niż dotychczas pomocy regionalnej w ramach kredytu na innowacje technologiczne. To wszystko dzięki zmianom w ustawie z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.
Ministerstwo przedstawiło też prognozowane efekty tych zmian. Poza rozwojem przemysłu stoczniowego, politycy liczą też na rozwój ośrodków badawczo-rozwojowych opracowujących innowacyjne typy statków, szczególnie pod względem rozwiązań proekologicznych oraz wzrost zatrudnienia i utrzymanie wykwalifikowanych pracowników przemysłu okrętowego i w produkcji komplementarnej.
Nowa ustawa ma także zapewnić konkurencyjne zasady funkcjonowania polskiego przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej w warunkach ostrej i nierównej konkurencji na rynkach międzynarodowych – w szczególności ze strony silnie wspierających produkcję okrętową państw Azji Wschodniej.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej