ew
Operator przesyłowy energii elektrycznej PSE wydał warunki przyłączenia do sieci należącego do PGE projektu morskiej farmy wiatrowej Baltica 1. Farma ma mieć moc niemal 900 MW i według wstępnych założeń ruszy po 2030 r.
Techniczne warunki przyłałczenia określają m.in. moc przyłączeniową, a także inwestycje w rozbudowę infrastruktury przesyłowej po stronie PGE i PSE, których realizacja będzie konieczna dla zapewnienia przyłączenia i wyprowadzenia mocy z farmy. Wskazują też, co należy jeszcze uzgodnić w Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki.
Morska farma wiatrowa Baltica 1 jest jednym z trzech obszarów koncesyjnych, posiadanych przez PGE,. Leży ok. 80 km od brzegu, na wysokości Łeby.
PGE przypomniało, że oprócz technicznych warunków przyłałczenia do sieci przesyłowej, projekt Baltica 1 ma juz˙ wydane pozwolenie lokalizacyjne – pozwolenie na wznoszenie sztucznych wysp, wyznaczajaące obszar zlokalizowania farmy na polskim obszarze Morza Bałtyckiego.
„Otrzymane techniczne warunki przyłączenia farmy wiatrowej Baltica 1 do sieci przesyłowej to ważny dla PGE etap realizacji inwestycji. PGE, jako integralna część krajowego systemu energetycznego, rozwija zielony kierunek i inwestuje w odnawialne źródła energii. Inwestycje w morskie farmy wiatrowe mają kluczowe znaczenie dla transformacji energetycznej, a także gospodarczej naszego kraju” – podkreślił prezes PGE Wojciech Dąbrowski.
Spółka przypomniała, że w ramach programu morskiej energetyki wiatrowej pracuje nad trzema projektami. Oprócz Baltica 1 są to Baltica-2 - o mocy do 1498 MW, która ma warunki przyłałczenia i pozwolenie lokalizacyjne na budowę sztucznych wysp, oraz Baltica-3 - o mocy do 1045 MW – która ma podpisaną z PSE umowę przyłaączeniowa do sieci przesyłowej. Łącznie PGE planuje obecnie 3,5 GW mocy w morskich farmach wiatrowych.
W styczniu 2020 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla Baltica-2 oraz Baltica-3. W lutym 2020 r. zakończono dwuletnie pomiary wietrzności. Kolejne etapy prac do uzyskania pozwolenia na budowę farm Baltica-3 i Baltica-2 to badanie dna morza oraz prace koncepcyjne w kwestii wyprowadzenia mocy
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii