pc
Kosmiczna firma z Piaseczna rozpoczyna projekt, którego celem jest zdefiniowanie najbardziej skutecznych i opłacalnych usług opartych na nowym standardzie łączności na morzu. Ma on umożliwić transmisję danych 32 razy szybszą niż dotychczas. Projekt powiązany jest z najbardziej zaawansowanym przedsięwzięciem kosmicznym realizowanym przez polskie podmioty – budową pierwszego polskiego satelity przemysłowego SAT-AIS-PL.
Zatłoczony morski eter
Od kilku lat System Automatycznej Identyfikacji Statków (AIS) jest uznanym i efektywnym narzędziem monitorowania i zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi przez autoryzowane instytucje (w Polsce są to Urzędy Morskie), a urządzenia zapewniające łączność AIS stanowią obowiązkowe wyposażenie największych jednostek morskich. System opracowano, aby identyfikował i dostarczał informacji o bieżącej pozycji statków i stacji brzegowych.
Transpondery AIS automatycznie nadają te informacje w regularnych odstępach czasu. Identyfikacja i dane nawigacyjne są przesyłane z częstotliwością od 2 do 180 sekund, w zależności od aktywności statku. Sygnały AIS są odbierane przez urządzenia zainstalowane na innych statkach lub stacjach brzegowych. Wraz z rosnącą rolą systemu AIS, jego podstawowe funkcjonalności były stopniowo rozbudowywane o nowe usługi, między innymi związane z lokalizacją rozbitków na morzu. Doprowadziło to do znacznego obciążenia radiowego interfejsu systemu AIS.
Marcin Waraksa i Jerzy Żurek z Akademii Morskiej w Gdyni już w 2015 roku w artykule naukowym „VHF Data Exchange System – zintegrowany system wymiany danych w morskim paśmie VHF” zwracali uwagę na znaczne obciążenie systemu AIS na najbardziej zatłoczonych akwenach morskich świata.
„Na obszarach północnej części Zatoki Meksykańskiej i wód przybrzeżnych Japonii oraz Korei Południowej obciążenie przekracza odpowiednio: 64% w przypadku Zatoki Meksykańskiej oraz 40% dla dwóch kolejnych obszarów(…). Zastosowanie segmentu satelitarnego VDES umożliwi stworzenie interfejsu wymiany danych o szybkości transmisji do 307,2 kb/s – a więc 32 razy szybszej od pojedynczego kanału AIS, w którym wartość ta jest równa 9,6 kb/s (…)” – czytamy w artykule.
Morska NEOSTRADA
– VDES to koncepcja zintegrowanego systemu wymiany danych w morskim paśmie radiowym VHF. System bazuje na stosowanym obecnie standardzie Automatycznej Identyfikacji Statków AIS, ale ma nad nim jedną podstawową przewagę: kilkudziesięciokrotnie większą przepustowość. Ta swoista morska „Neostrada” stwarza zupełnie nowe możliwości, które należy wykorzystać. Celem rozpoczynającego się właśnie projektu jest zdefiniowanie najbardziej skutecznych i opłacalnych usług opartych na nowym standardzie – tłumaczy Kosiec.
Jak przekonują autorzy artykułu, „System VDES umożliwi dalszy rozwój aplikacji związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem i ochroną żeglugi (e-Nawigacja), ochroną środowiska morskiego i poprawą efektywności transportu morskiego. VDES w swoim założeniu ma umożliwiać dwukierunkową wymianę danych w relacji statek-ląd, statek-statek, statek-satelita”.
Pierwszy polski satelita przemysłowy
Zasięg horyzontalny systemu AIS wynosi kilkadziesiąt km co oznacza że statek znajdujący się w większej odległości od brzegu nie odbierze sygnału z innego statku lub stacji brzegowej. Wynika to m.in. z faktu, że Ziemia nie jest płaska, a moc nadajników i czułość odbiorników są ograniczone. Z tego względu system AIS w coraz większym zakresie wykorzystuje komponent satelitarny. Satelity pozwalają na agregację danych AIS z jednostek morskich, będących poza zasięgiem brzegowych stacji systemu AIS, i przekazanie ich do odbiorców. To znacznie zwiększa bezpieczeństwo ruchu morskiego oraz pozwala na lepszą koordynację działań ratowniczych w czasie katastrof.
W 2016 konsorcjum firm i instytucji naukowych, na którego czele stanął lider polskiego przemysłu kosmicznego, spółka Creotech Instruments S.A., rozpoczęło prace nad satelitą SAT-AIS-PL. Jest to pierwszy satelita przemysłowy, którego wykonanie zlecono polskiemu konsorcjum. Powstający w ramach projektu satelita stanie się częścią globalnej konstelacji platform satelitarnych dedykowanych łączności na morzach i oceanach.
Na cały projekt SAT-AIS-PL, poza ważącym kilkadziesiąt kg satelitą, składać się będą naziemna stacja łączności, centrum kontroli lotu i sterowania oraz terminal danych AIS, który zostanie udostępniany użytkownikom końcowym. Wszystkie naziemne elementy infrastruktury systemu będą zlokalizowane w Polsce.
– Inaugurowany obecnie projekt pozwoli znacznie poszerzyć kompetencje naszej firmy oraz zespołu pracującego przy projekcie SAT-AIS-PL w obszarze łączności i aplikacji związanych z bezpieczeństwem żeglugi morskiej. Stwarza on także rzadką szansę na utworzenie w Polsce grupy ekspertów i inżynierów wyspecjalizowanych we wciąż młodej, ale bardzo perspektywicznej dziedzinie związanej ze standardem VDES. Ulokowanie w Polsce kompetencji z zakresu systemów VDES, otworzy przed naszym krajem i polskimi podmiotami możliwość dalszego rozwoju i dostarczania usług użytkownikom zainteresowanym tym systemem łączności – mówi Marcelina Borejko, specjalista w dziale Business Development firmy Creotech Instruments.
Wartość realizowanego na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej studium to ponad pół miliona złotych, a poza liderem krajowego sektora kosmicznego, firmą Creotech Instruments S.A., uczestniczą w nim jeszcze spółka Excodus, Akademia Morska w Gdyni oraz Instytut Łączności.
– Udało nam się wygrać ogólnoeuropejski konkurs i wspólnie z naszymi partnerami będziemy analizować potencjał przyszłych usług dla żeglugi morskiej opartych o standard VDES (VHF Data Exchange System). Realizacja projektu obejmie przeprowadzenie technicznego studium wykonalności, stworzenie koncepcji usług i aplikacji oraz nakreślenie ścieżki ich rozwoju. Będą to nowe na rynku polskim i europejskim usługi dedykowane m.in. armatorom statków i służbom morskim – mówi Jacek Kosiec, dyrektor Programu Kosmicznego w Creotech Instruments.
Zdaniem przedstawicieli firmy, zdefiniowane w studium usługi zostaną wdrożone w oparciu o opracowywaną w ramach konsorcjum SAT-AIS-PL prototypową jednostkę nadawczo-odbiorczą, zapewniającą wymianę danych VDES, która znajdzie się na pokładzie polskiego satelity SAT-AIS-PL.
– Projekt studium VDES ma na celu wsparcie projektu SAT-AIS-PL. Satelita, którego budujemy, ma bowiem sam zarabiać na siebie w fazie operacyjnej. A to wymaga dobrze zdefiniowanych usług, które znajdą nabywców na rynku publicznym i prywatnym, w Polsce, Europie i na świecie. W ramach tego projektu powstanie nie tylko opis wachlarza usług wykorzystujących standard VDES, ale także szczegółowy plan ich wdrożenia – podkreśla dr Grzegorz Brona, prezes kosmicznej spółki.
Brona zwraca uwagę, że dzisiaj wysłanie w kosmos satelity, czy nawet całej ich konstelacji, nie stanowi wielkiego problemu.
– Problem pojawia się, gdy biznes związany z takim satelitą ma być opłacalny w dłuższej perspektywie. Wymaga to odpowiedniego i pogłębionego biznesplanu opracowanego na wiele lat do przodu. Dzięki realizacji tego projektu uda się taki biznesplan opracować dla polskiego satelity SAT-AIS-PL – mówi Brona.
Creotech Instruments S.A. (CTI) to lider polskiego sektora kosmicznego. Założona przez grupę wybitnych polskich naukowców firma konsekwentnie rozwija swoje kompetencje w zakresie projektowania i montażu elektroniki wysokiej niezawodności. Creotech Instruments od 2012 roku funkcjonuje na rynku jako spółka akcyjna i uczestniczy w szeregu prestiżowych projektów kosmicznych, m.in. związanych z poszukiwaniem śladów życia na Marsie, badaniem tajemniczych rozbłysków promieniowania gamma w wysokich warstwach ziemskiej atmosfery, czy ze śledzeniem potencjalnie groźnych dla Ziemi obiektów przelatujących w jej pobliżu oraz tzw. „kosmicznych śmieci” krążących wokół naszej planety. Creotech Instrument wyspecjalizował się także w produkcji i dostarczaniu podzespołów i specjalistycznej aparatury do najnowocześniejszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie instytucji badawczych, takich jak Europejska Organizacja Badań Jądrowych CERN w Genewie, Instytut Badań Ciężkich Jonów GSI i Centrum Badawcze DESY w Niemczech.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek