Naukowcy z Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii (NTNU) pracują nad nowym mechanizmem, mającym zmniejszyć zużycie paliwa statku w czasie podróży. Razem z brytyjskim koncernem Rolls-Royce chcą przetestować system "Whale Tail" wzorowany na płetwie wieloryba.
Mechanizm "Whale Tail" (Ogon Wieloryba) składa się z wykonanych ze specjalnej folii płetw dołączonych do przedniej części kadłuba, które służą za stateczniki. W czasie podróży płetwy będą falowały zgodnie z ruchem statku, co przyczyni się do zmniejszenia oporu wody o 9-17 proc. System był testowany w Norwegii przy użyciu zeskalowanego modelu statku i warunkach atmosferycznych odpowiadających Morzu Północnemu i Morzu Norweskiemu.
- Nasze płetwy obniżają opór statku o 9-17 proc. przy falach poniżej 3 metrów – powiedział Eirik Bockmann, naukowiec z NTNU. - Z pewnością możemy osiągnąć jeszcze lepsze wyniki, gdy dostosujemy cały kadłub do naszej technologii.
To dopiero wstępne fazy testów nowego mechanizmu. Inżynierowie muszą jeszcze sprawdzić, jaka jest trwałość ich płetw i jak one wpływają na stabilność jednostki.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej