ew
Dokładnie 80 lat temu okręt podwodny „Orzeł” wypłynął w swój ostatni rejs, a lokalizacja jego wraku wciąż pozostaje zagadką. W ostatnią sobotę wyemitowany został premierowy odcinek z cyklu reportaży słuchowiskowych poświęconych dziejom tej legendarnej jednostki.
Okręt podwodny ORP „Orzeł” był jedną z najnowocześniejszych polskich jednostek w czasach II Wojny Światowej. Budowa „Orła” w Holandii została w znakomitej większości sfinansowana z dobrowolnych składek polskiego społeczeństwa – to ewenement nie tylko w skali Europy, ale i świata. We wrześniu 1939 r. okręt zdobył sławę brawurową ucieczką z internowania w Tallinie. Następnie załoga przeprowadziła jednostkę przez Bałtyk i Cieśniny Duńskie do Wielkiej Brytanii, nawigując jedynie w oparciu o odtworzone z pamięci przez ppor. mar. Mariana Mokrskiego mapy. „Orzeł”, pod dowództwem kpt. mar. Jana Grudzińskiego, wsławił się także zatopieniem na początku kwietnia 1940 r. niemieckiego frachtowca „Rio de Janeiro”. Okręt wypłynął na swój ostatni patrol bojowy dokładnie 23 maja 1940 r. Podczas tej misji zaginął bez wieści, a jego zatonięcie do dziś stanowi największą tajemnicę Polskiej Marynarki Wojennej.
Zapisaudio słuchowiska dostępny pod artykułem i na kanale YouTube Gdyńskiego Centrum Kultury i Konsulatu Kultury.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza