• <
nauta_2024

Nowoczesny holownik ze stoczni Safe wypłynął z Gdańska

mk/pc

19.02.2017 14:46 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Nowoczesny holownik ze stoczni Safe wypłynął z Gdańska

Partnerzy portalu

Nowoczesny holownik ze stoczni Safe wypłynął z Gdańska - GospodarkaMorska.pl

Holownik Rotor Tug Art 80-32 w sobotę wypłynął z Gdańska. Jego portem docelowym jest baza Royal Navy w Wielkiej Brytanii. Jednostka powstała w stoczni Safe

Holownik był budowany pół roku. Jednostka ma 32,9 m długości, 13,2 m szerokości oraz 4,8 m zanurzenia. Jej uciąg na palu to 84 T, moc napędu głównego – 5 295 kW, a maksymalna prędkość – 13, 7 w. Projekt, opracowany przez kanadyjskie biuro projektowo-konsultingowe Robert Allan, dostarczyła grupa Damen, a całą dokumentację techniczną wykonało biuro konstrukcyjne stoczni Safe. Jednostka powstawała pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyds Register.

Przy budowie holownika zastosowano trzy pędniki azymutalne – dwa pod kadłubem w części dziobowej i jeden w tylnej części statku. Każdy z nich napędza oddzielny silnik. SD Tempest to holownik z napędem spalinowo-elektrycznym.

Wodowanie nowoczesnego holownika odbyło się we wrześniu ubiegłego roku w Zakładzie Budowy Statków Safe w Gdańsku. Zanim jednak do niego doszło, trzeba było wykonać kilka skomplikowanych operacji. Tu jakość swoich usług potwierdziła specjalizująca się w przeładunkach wielkogabarytowych firma ELPO. Holownik z nabrzeża stoczni Safe nasunięto za pomocą specjalistycznego hydraulicznego systemu poślizgowego na barko-ponton. Następnie na jego pokładzie został on doholowany do pływającego doku, na który został zsunięty. Ostatnimi etapami tej operacji były wyprowadzenie doku na kanał oraz jego zanurzenie pozwalające na wyholowanie jednostki na wodę.

Holownik będzie obsługiwał dwa lotniskowce HMS Queen Elizabeth i HMS Prince Of Wales, które są jeszcze budowane, w bazie Portsmouth Naval Base.

Safe Co LTD powstała w 1995 roku. Firma działa aktywnie w kraju i zagranicą, głównie we Francji i w Niemczech. Zajmuje się m.in. budową statków, stalowych konstrukcji mostów, jak również konstrukcji dla przemysłu offshore, chemicznego oraz petrochemicznego.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.