Pojawiło się światełko w tunelu dla Lotosu w związku z feralną inwestycją w norweskie złoża Yme znajdujące się na Morzu Północnym. Talisman Energy (firma, która blokowała rozpoczęcie wydobycia) została przejęta przez hiszpański koncern Repsol. W związku z czym Lotos ma teraz nadzieję na korzystniejsze wyjście z przedsięwzięcia.
Zbigniew Paszkowicz, wiceprezes Lotosu ds. poszukiwań i wydobycia, powiedział na łamach portalu wnp.pl, że przejęcie Talismana przez Repsol zmieniło sytuację z punktu widzenia wyjścia Grupy Lotos z tej inwestycji. - Talisman nie ukrywał, że chce w ogóle wyjść z Europy i skoncentrować się na innych rynkach. Dla Repsola Europa to kluczowy rynek, wiadomo, że firma chce się rozwijać także w Norwegii – skomentował Paszkowicz.
Paszkiewicz przyznał, że firma analizuje możliwości korzystnego wyjścia z projektu za pomocą sprzedaży swoich udziałów. Na razie jednak firma musi poczekać na sprecyzowanie planów Repsola wobec aktywów.
Przypomnijmy, że Grupa Lotos nabyła udziały w złożu Yme na Morzu Północnym w 2008 roku. Termin rozpoczęcia wydobycia z tego złoża, przewidziany na 2009 rok, był kilkanaście razy przekładany, z powodu wadliwej platformy wydobywczej. Grupa Lotos kupiła 20 proc. udziałów w złożu za 500 mln dolarów. Jak na razie udało się odzyskać około 100 mln dolarów, w ramach tzw. tarczy podatkowej, za pomocą której norweskie prawo umożliwia odzyskanie do 78 proc. nakładów inwestycyjnych poniesionych na projekt, który nie rozpoczął produkcji, dzięki zakupowi innych złóż produkcyjnych w Norwegii.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española