Południowokoreańskie stocznie prześcignęły konkurencję z Chin i Japonii pod względem liczby zamówień w tym roku – donosi agencja Clarkson Research Services. Mimo tego większość z nich zamknie obecny rok na minusie.
Portfel zamówień stoczni z Południowej Korei powiększył się w ostatnim miesiącu o 2,11 mln CGT, jednostki będącej iloczynem tonażu wybudowanych statków i wskaźnika trudności jego budowy. We wrześniu lepsze wyniki zanotowali Chińczycy – 3,48 mln CGT i Japończycy – 2,36 CGT. Ogółem jednak w tym roku Koreańczycy powiększyli swój portfel o 8,77 mln CGT, a ich konkurenci z Chin i Japonii tylko o kolejno 6,33 mln CGT i 5,99 mln CGT.
Południowokoreańskim stoczniowcom daleko jednak do zadowolenia, gdyż w tym wciąż ponoszą duże straty. To efekt spadku liczby zamówień na drogie jednostki oraz obiekty offshore. Taka sytuacja ma się utrzymać przynajmniej do pierwszej połowy 2016 roku.
Dzięki niezłemu III kwartałowi straty mogą być nie tak duże, jak przewidywano jeszcze w czerwcu, gdy stoczniowcy zanotowali największe straty w historii. Trzy największe zakłady z Korei Południowej - Hyundai Heavy, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering oraz Samsung Heavy Industries zakończyły pierwsze półrocze 2015 roku 4 mld dolarów na minusie.
Od początku roku na świecie zakontraktowano średnio tylko 0,4 mln tonażu miesięcznie. To spadek aż o 98 proc. od grudnia 2007 roku, kiedy zamówiono rekordowe 23 mln tonażu.
- To także najgorszy wynik od 1990 roku, ale łatwy do przewidzenia. Nikt nie będzie zamawiał jednostek, które mają trudności z zarobieniem 4 tys. dolarów dziennie, jak przykładowo masowce capesize – tłumaczy dr Martin Stopford, prezes Clarskon Research Services Limited, firmy zajmującej się badaniem rynku branży morskiej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej