PMK
Włoska stocznia Fincantieri dostarczyła wycieczkowiec Viking Jupiter armatorowi Viking. Jednostka opuściła zakład w Ankonie 7 lutego.
Viking Jupiter może pomieścić 930 pasażerów i jest szóstym wycieczkowcem Vikinga dostarczonym przez Financtieri. Z nośnością 47,8 tys. ton, jednostka zalicza się do segmentu małych wycieczkowców. Stępkę pod ten statek położono w październiku 2017 roku.
Viking Star, pierwszy z serii tych wycieczkowców, opuścił zakład Fincantieri w Marghera w 2015 roku. Pozostałe jednostki: Viking Sea, Viking Sky, Viking Sun oraz Viking Orion zostały dostarczone w kolejnych latach. Pozostałe 10 statków tej serii, zostanie dostarczonych w latach 2021-2027.
Współpracując z Vardem, Fincantieri wchodzi również do segmentu statków ekspedycyjnych. Koncern nabył już zamówienie od Vikinga na dwa specjalne statki tego typy.
W ubiegłym roku na statkach należących do fińskiego operatora promowego pojawiło się 6 411 537 pasażerów. Oznacza to wynoszący ponad 400 tysięcy spadek (w 2017 r. liczba ta wynosiła 6 881 149). Jak tłumaczy przewoźnik, nie oznacza to jednak nagłego spadku zainteresowania ofertą przewoźnika.
Największy odpływ pasażerów nastąpił na trasie Tallinn-Helsinki. W 2017 r. udało się tu uzyskać wyższy wskaźnik liczby pasażerów ze względu na dodatkowe rejsy, które zaoferowano dzięki wyczarterowaniu promu Viking FSTR. W sezonie letnim 2018 r. trasę tę obsługiwał już „tylko” Viking XPRS ze wsparciem jednostek Mariella i Gabriella. I choć na dwóch ostatnich jednostkach udało się odnotować rekordowy poziom, gdy chodzi o wypełnienie, to nie udało się zniwelować braku katamaranu Viking FSTR.
Minimalny spadek odnotowano też na trasie Turku-Wyspy Alandzkie-Sztokholm. Liczba przewiezionych tu pasażerów wyniosła 1 858 880 (w 2017 r. było to 1 885 643). Tutaj spadek związany był z wykonywanymi w styczniu 2018 r. przeglądami, które wiązały się z odstawieniem statków Viking Grace i Amorella do suchych doków. Z tego samego powodu „ucierpiała” też trasa Helsinki-Mariehamn-Sztokholm. Jeden z obsługujących ją statków – Gabriella – pełnił w styczniu zastępstwo na linii Turku-Sztokholm, a w kwietniu sam trafił na pół miesiąca do suchego doku. W związku z tym liczba pasażerów spadła tu z 1 036 559 do 969 307.
Wzrosła natomiast liczba pasażerów na linii Mariehamn– Kapellskär. Obsługujący ją statek Rosella w 2018 r. przewiózł na niej 732 965 pasażerów (w 2017 r. były to 722 269 osoby).
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów