Paweł Kuś
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami przygotowało projekt aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej. Pełną treść tego dokumentu zostaną zaprezentowane opinii publicznej w najbliższym czasie podczas konferencji zorganizowanej w Szczecinie. Znane są już także pierwsze koncepcje zmiany podatków dla stoczni.
Szczegóły zmian podatkowych ujawnił wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki na spotkaniu z przedstawicielami przemysłu stoczniowego we wtorek w Warszawie. Jak tłumaczył obecnie stocznia płaci podatek VAT dostawcom wyposażenia w czasie budowy, a o jego wzrot występuje dopiero po zakończeniu konstrukcji. W momencie, gdy budowa trwa kilka lat stocznia musi uruchomić sporo swojego kapitału tylko na potrzeby podatku.
Miniserstwo chce właśnie zwolnić stocznie z płacenia tego podatku. Oznacza to, że rozliczyć z fiskusem będą musieli dostawcy. Wytworzenie urządzenia na statek jest bowiem dużo krótsze niż całego statku i dlatego resort zdecydował się na takie rozwiązanie. Wprowadzenie takiej ulgi na podatek o wielkości 23 proc. odblokuje aż 1/5 kosztów budowy statku, łatwiej więc będzie stoczniom ubiegać się przykładowo o pożyczkę.
Inna propozycja resortu dotyczy zmiany formy płacenia podatku CIT. Stoczniom będzie dana możliwość między płaceniem jak dotychczas 19 proc. od dochodu albo podatku ryczałtowego w wysokości 1 proc. od wartości produkcji sprzedanej. Ten drugi warian oznacza, że podatek będzie musiał być płacony przez 3 lata. Ma to wymusić na stoczniach długofalowe myślenie o koniunkturze. Ułatwi to także akumulację kapitału przez stocznie, gdyż nadwyżki w czasach wysokiej koniunktury nie będą zabierane przez państwo. Sam podatek będzie też z pewnością tańszy.
Ostatnią opcją jest też objęcie producenta statków specjalną strefą ekonomiczną, co da mu dużo korzyści finansowych, np. ulgi podatkowe.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym