• <
nauta_2024

Innowacyjny dok do budowy osiedla w Monako prawie gotowy. Trwa wyposażanie (foto, wideo)

Patrycja Cybulska

10.04.2017 17:13 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Innowacyjny dok do budowy osiedla w Monako prawie gotowy. Trwa wyposażanie (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Innowacyjny dok do budowy osiedla w Monako prawie gotowy. Trwa wyposażanie (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Jednostka NB 56 rośnie w oczach. W stoczni CRIST trwają prace przy budowie innowacyjnego doku, który zwiększy powierzchnię Księstwa Monako. W poniedziałek zainstalowane zostały na nim specjalne agregaty prądotwórcze.

Jednostka za pomocą dźwigu wyposażona została w dwa agregaty CATERPILLAR C32 Acert. Każdy z nich ma 12-cylindrowy silnik w systemie V 874 kW, przy 1 500 obr./min  i pojemności 32 l. Urządzenia będą odpowiedzialne za zasilanie doku. Dostarczyła je Eneria – wyłączny dystrybutor urządzeń CATERPILLAR w Polsce.

Specjalistyczny dok po zbudowaniu zakotwiczony będzie w Marsylii, skąd gotowe kesony trafią do Monako. Tam, w miejscu dzisiejszej zatoki, zostaną użyte przy budowie osiedla apartamentowców. Jednostka pozwoli na powiększenie linii brzegowej o 6 hektarów przestrzeni użytkowej. Będzie ona przeznaczona na nowoczesne osiedle, specjalnie zaprojektowane tereny zielone, parking oraz budynki użyteczności publicznej.

Przedstawiciele stoczni CRIST umowę na udział w międzynarodowym projekcie „Extension en mer de Monaco” podpisali 2 września ubiegłego roku, stępka pod budowę doku natomiast położona została dwa miesiące później. Certyfikat jej położenia podpisali przedstawiciele firm DNV-GL, Bouygues Travaux Publics oraz CRIST S.A. Specjalistyczna pływająca i w pełni wyposażona jednostka zgodnie z planem zostanie wybudowana dokładnie w 9 miesięcy i dwa dni. W jedyne 9 tygodni do CRIST oraz Biura Projektowego STOGDA przekazano do produkcji 1 376 ton materiału. Prace budowlane odbywają się równolegle z wyposażaniem jednostki. Dok budowany przez stocznię CRIST stricte pod realizację konkretnego projektu umożliwi budowę kesonów betonowych o masie dochodzącej nawet do 12 tysięcy ton. Wyposażony we własny napęd, będzie mógł się przemieszczać, tak by każdy element konstrukcji został zamocowany pod wodą z największą precyzją.

Innowacyjny system balastowy i pomiarowy zapewni m.in. ciągłe wypoziomowanie jednostki, bezpieczeństwo w trakcie wykonywanych prac oraz ochronę przed wiatrem, falami i prądami morskimi. Dzięki temu ani dok, ani prefabrykowane na nim fundamenty nowoczesnych apartamentowców nie zostaną uszkodzone. Dodatkowo na jednostce zainstalowane zostaną maszty do podawania betonu oraz opcjonalnie dźwigi.

Do stoczni CRIST należy zatem opracowanie projektu jednostki, jej budowa oraz sprawdzenie działania. Jedna z prób wytrzymałościowych polegać ma m.in. na zanurzeniu doku na około 20 metrów.

Planowany termin dostarczenia jednostki wyznaczony został na czerwiec 2017 r. Budowa w takim tempie to rekord w historii działalności gdyńskiej stoczni.

Stocznia CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W działalności CRIST osiągnął pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców. Jakość świadczonych usług oraz potencjał produkcyjny CRIST znajdują coraz większe uznanie u armatorów, czego dowodem są kolejne kontrakty wypełniające portfel zamówień. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.

Nowoczesny dok, który zbuduje osiedle na wodzie w Monako, to jednak nie jedyny unikalny projekt w portfolio stoczni CRIST. Bije ona rekord za rekordem, wciąż tworząc innowacyjne konstrukcje. Po sukcesie jednostek Thor, Innovation i Vidar, obecnie CRIST pracuje nad statkiem o napędzie elektrycznym. Będzie to druga na świecie taka jednostka, od początku do końca stworzona w Polsce. Fiński armator otrzyma ją w tym miesiącu.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.