ew
BAE Systems z powodzeniem przeprowadziło serię prób pierwszej w swoim rodzaju, autonomicznej łodzi, która pozwoli marynarkom wojennym wyjść poza granice ludzkiej wytrzymałości dzięki bezzałogowym jednostkom mogącym podróżować dalej, dłużej i w bardziej nieprzyjaznym środowisku.
Autonomiczny demonstrator łodzi półsztywnej Pacific 950 (P950), został użyty do opracowania i sprawdzenia innowacyjnych technologii, które mogą sprawić, że misje morskie będą szybsze, łatwiejsze i bezpieczniejsze, przenosząc relację człowiek – maszyna na nowy poziom.
Opracowana wspólnie z ekspertami przemysłu obronnego L3Harris i MSI Defense Systems, P950 jest wyposażona w zautomatyzowane technologie odpowiedzialne za podejmowanie decyzji nawigacyjnych, dzięki czemu jej zdalni operatorzy mogą skupić się na kluczowych informacjach dotyczących misji. Z myślą o zwiększeniu możliwości istniejących okrętów, technologia została zaprojektowana tak, aby można było wyposażyć w nią łodzie półsztywne, takie jak BAE Systems Pacific 24, które są obecnie eksploatowane w całej flocie jednostek nawodnych Royal Navy.
Łódź może działać do 10 dni z „prędkością patrolową” lub przebyć 300 mil morskich w trybie pościgu, osiągając prędkość do 45 węzłów, wykonując jednocześnie misję kierowaną zdalnie lub półautonomiczną. Próby przeprowadzone przez BAE Systems wykazały, że technologia zapewnia unikalną zdolność do wykonywania złożonych, wieloetapowych misji i wsparcia zaawansowanych zadań dynamicznych, zapewniając jednocześnie lepszą świadomość sytuacyjną i przyczyniając się do szybszego i skuteczniejszego podejmowanie decyzji przez użytkowników jednostek morskich.
Łódź ma potencjalne zastosowanie w wielu misjach, w tym w operacjach antypirackich, kontroli granicznej, gromadzeniu informacji wywiadowczych, bezpieczeństwie morskim i ochronie jednostek. Zastosowanie autonomicznych jednostek w obszarach wysokiego ryzyka pozwoliłoby na wykonywanie operacji bez narażania marynarzy na niebezpieczeństwo.
Mike Woods, główny technolog w dziale Maritime Services firmy BAE Systems, powiedział: „Ta technologia stanowi ogromny krok naprzód w interakcji między człowiekiem a maszyną, łącząc zaawansowaną autonomiczną technologię z ludzkimi możliwościami, aby przezwyciężyć wiele wyzwań w trudnych warunkach na morzu . Łódź pozwoli utrzymać marynarzy z dala od niebezpieczeństw, jednocześnie umożliwi im reagowanie na coraz bardziej zróżnicowane, często nieprzewidywalne scenariusze, z którymi zmagają się każdego dnia. Pomoże też szybciej podejmować decyzje w skomplikowanych i niejednoznacznych sytuacjach”.
Precyzyjne strzelanie
Łódź została zaprogramowana tak, aby zachowywać się inteligentnie, i odpowiednio ustawić się względem potencjalnego zagrożenia. Jej system uzbrojenia, opracowany przez MSI Defense Systems we współpracy z BAE Systems, pozostaje pod kontrolą operatora-człowieka. Dzięki temu łódź może działać i poruszać się autonomicznie, jednak zawsze w pętli decyzyjnej znajduje się wysoko wykwalifikowany operator, podejmujący ostateczną decyzję o namierzeniu celu i otwarciu ognia.
Weryfikacja technologii
Po raz pierwszy bezzałogowa łódź została sprawdzona w ramach eksperymentu w 2015 r. i przetestowana w ramach ćwiczenia Royal Navy Unmanned Warrior w 2016 r. Obecnie prace nad łodzią, we współpracy z brytyjskim Ministerstwem Obrony, zostały już zakończone, dzięki czemu demonstrator technologii P950 znajduje się w zaawansowanym stadium gotowości. Dalsze prace będą prowadzone przez BAE Systems w najbliższych miesiącach, aby udowodnić, że technologia może być zintegrowana z używanymi obecnie okrętowymi systemami kierowania walką (CMS). Łódź półsztywna przejdzie również kolejne próby, m.in. weźmie udział w ćwiczeniu NATO REPMUS, które odbędzie się w Portugalii jeszcze w tym roku.
Mike Woods dodał: „Przez ostatnie cztery lata współpracowaliśmy nad rozwojem tej pierwszej w swoim rodzaju technologii. Jesteśmy dumni, że znacznie rozwinęliśmy autonomiczne technologie morskie, stawiając Wielką Brytanię na pozycji prekursora w tej wyjątkowej przestrzeni, zapewniając kluczową przewagę tam, gdzie jest to konieczne”.
Prace BAE Systems nad koncepcją autonomicznej łodzi półsztywnej rozpoczęły się w 2015 r. i były prowadzone z brytyjską firmą specjalizującą się w autonomicznych systemach morskich L3Harris, wcześniej ASV Global. Objęły opracowanie pakietu uaktualnień w ramach koncepcji demonstratora technologii, aby umożliwić bezproblemowe użycie załogowej P950 w operacjach bezzałogowych. Zdolność ta została po raz pierwszy z powodzeniem zademonstrowana podczas ćwiczenia Royal Navy Unmanned Warrior w Szkocji w 2016 r.
Dalsze ważne próby i prace rozwojowe spowodowały, że autonomiczny demonstrator P950 wziął udział w ćwiczeniu Commando Warrior w Wielkiej Brytanii w marcu 2019 r., którego celem było zademonstrowanie i przetestowanie zdolności wielu potencjalnych technologii przyszłości. Podczas Commando Warrior P950 przeszła serię prób, mających na celu przetestowanie technologii w trudnych warunkach na poligonie Tregantle w pobliżu Plymouth.
Kolejny krok milowy został wykonany w ramach umowy o współpracy z brytyjskim producentem uzbrojenia morskiego MSI Defense Systems, który dostarczył lekki, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia zamontowany na dziobie autonomicznego demonstratora P950.
BAE Systems współpracuje obecnie z brytyjskim Ministerstwem Obrony nad kolejną serią demonstracji zdolności mających na celu udowodnienie integracji technologii z okrętowymi systemami CMS, realizację kolejnych prób operacyjnych i przeprowadzenie dalszych testów modułu uzbrojenia.
Autonomiczne łodzie morskie są uznawane za jeden z wielu obszarów zainteresowania w ramach programu Navy X brytyjskiego Ministerstwa Obrony, którego celem jest weryfikacja rozwoju przyszłych technologii morskich.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów