• <
KONGSBERG_2023

„Adam Asnyk” - statek Chipolbroku przywozi kolejny ładunek elementów wież wiatrowych (foto, wideo)

Radosław Marciniak

01.06.2020 12:41 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki „Adam Asnyk” - statek Chipolbroku przywozi kolejny ładunek elementów wież wiatrowych (foto, wideo)

Partnerzy portalu

„Adam Asnyk” - statek Chipolbroku przywozi kolejny ładunek elementów wież wiatrowych (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

25 maja do gdyńskiego portu zawitał „Adam Asnyk” - wielozadaniowy statek Polsko Chińskiego Towarzystwa Okrętowego „Chipolbrok”, który przywiózł kolejną partię elementów wież wiatrowych. Główna operacja wyładunkowa została przeprowadzona przy nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w ciągu zaledwie jednej doby, po czym jednostka została przeholowana na nabrzeże Rumuńskie celem przeprowadzenia dalszych operacji przeładunkowych. Wyjście statku z portu nastąpiło 27 maja późnym wieczorem tak, aby około północy minąć Hel i skierować się w kierunku zachodnim do Francji.

Polsko – chińskie przedsięwzięcie żeglugowe

Polsko – Chińskie Towarzystwo Okrętowe SA „Chipolbrok” jak nazywany jest armator powstało w 1951 roku w wyniku porozumień rządów obu krajów, dotyczących rozwijającej się wymiany handlowej pomiędzy dwoma krajami. W ciągu już kilkudziesięcioletniej historii przedsiębiorstwo bardzo mocno ewaluowało i stało się nowoczesną organizacją żeglugową, znajdującą się w czołówce firm z segmentu przewozów ładunków ciężkich i ponadgabarytowych. Do dnia dzisiejszego przedsiębiorstwo pozostało w 50% „polskie” i w 50% „chińskie”. Za pomocą 14 statków prowadzi się liniowe serwisy okołoziemskie pomiędzy Europą, Azją i obiema Amerykami, wspomagając się przy niektórych projektach jednostkami czarterowanymi z rynku. W poprzednim roku pozyskano również rynek Afryki Wschodniej i łącznie przewieziono około 1,35 mln ton ładunków. W zeszłym roku sprzedano też najstarszy statek „Norwid”.  Jak informowaliśmy w jednym z naszym raportów rynkowych, źródła shipbrokerskie podają, że „Chipolbrok” zamówił 4 nowe wielozadaniowe statki o nośności 62 tysięcy ton, które będą rozpoczynały nowy etap w działaniu przedsiębiorstwa. Nowe jednostki będą łączyły funkcje jednostek wielozadaniowych do przewozu przede wszystkim ładunków ciężkich i ponadgabarytowych, ale również i masowych.

Lepsze statki – lepszy serwis

„Adam Asnyk” został wybudowany w chińskiej stoczni COSCO Dalian Shipyard jest przedstawicielem ciekawej serii 10 jednostek nazwanej od pierwszej z nich typem „Władysław Orkan”. Te nowoczesne jednostki zostały wybudowane w dwóch etapach: 2003 – 2004 (4 jednostki) i kolejnych 6 zamówionych w 2006 roku z datą dostaw w latach 2009-2010. Wszystkie jednostki oprócz pięknej klasycznej sylwetki posiadają przede wszystkim zaletę w postaci ciężkich dźwigów pokładowych. Na każdej jednostce znajdują się 4urządzenia przeładunkowe: 2 x 50 ton oraz 2 x 320 ton, co przy możliwości zastosowaniu obu z nich daje przy odpowiednim ograniczeniu zasięgu  możliwość unosu nawet 640 ton ładunku! Poza tym statki te posiadają ładownie w kształcie prostopadłościanów, tj. tzw. typu „box shape”, co ma również szereg zalet pod kątem możliwości zaoferowania oferty przewozowej dla szerokiej gamy ładunków. Luki załadunkowe dla ładowni numer jeden mają wymiary 18,96 m x 12,92 metra, natomiast drugiej i trzeciej po 31,60 x 10,50 m. Wszystkie luki ładunkowe zamykane są pokrywami firmy MacGregor, a największe z ładowni mają również elastycznie dopasowywane w zależności od ładunku międzypokłady, tzw. tweendecki.  Statek ma również możliwości do przewozu maksymalnej ilości 1,904 kontenerów 20-to stopowych, tzw. TEU. Nietuzinkowy jest również wykorzystany na jednostce silnik marki Cegielski Sulzer - ostatni takiej marki dla statków Chipolbroku. Jak pokazują dane Port State Control jednostka jest również bardzo dobrze zarządzana technicznie. Podczas wielu ostatnich przeprowadzonych kontroli tzw. PSC  kondycji technicznej i eksploatacyjnej nie nie można było nic zarzucić. Nad jakością i bezpieczeństwem technicznym jednostki czuwa Polski Rejestr Statków a także doświadczona kadra polskiego oddziału przedsiębiorstwa w Gdyni.

Adam Asnyk w Gdyni

M/v „Adam Asnyk” to kolejny ze statków „Chipolbroku”, który zawitał do gdyńskiego portu w ostatnich miesiącach. Była to podróż nr 49 z dalekiego Wschodu, która zostanie zakończona w najbliższych dniach we francuskim Rouen.  Następnie jednostka uda się do belgijskiej Antwerpii pod załadunek. I tak rozpocznie się podróż numer 50 na Daleki Wschód. „Adam Asnyk” przywiózł do Gdyni elementy farm wiatrowych, w tym 36 zestawów śmigieł wraz z całym osprzętem. Po przejściu na nabrzeże Rumuńskie terminala OT statek dokonał dalszego rozładunku a także załadunku ładunków inwestycyjnych do Indii i Chin. Poza „Adamem Asnykiem” ostatnim ze statków „Chipolbroku”, który we wrześniu zeszłego roku odwiedził również gdyński port był „Chipolbrok Pacific”, należący do nowszej serii 4 większych jednostek typu „Paderewski”. Przywiózł on wtedy również elementy wież wiatrowych. Mimo to statki „Chipolbroku” dotychczas nie były częstymi gośćmi w polskich portach, ale to może się w najbliższych miesiącach zmienić.  Logistyczną stroną związaną z przewozami wież wiatrowych zajmuje się Morska Agencja Gdynia, czyniąc z Portu Gdynia lidera w przeładunkach tego typu konstrukcji w Polsce. Jest to jeden z kierunków rozwoju, jaki wyznaczył sobie port w najbliższych latach.

Niełatwy rynek

Ostatnie lata dla rynku ładunków ciężkich i ponadgabarytowych były bardzo trudne a to ze względu na spowalniającą światową gospodarkę. Niestety okres pandemii SARS – COV – 19 dodatkowo nadwątlił rynek, powodując jego dalsze zawirowania, które mogą potrwać jeszcze przez dłuższy okres. Jednakże mocna pozycja „Chipolbroku” na dynamicznym rynku chińskim daje zapewne nadzieję na uczestnictwo w jego odbudowie i dalszym rozwoju.

Charakterystyka techniczno – eksploatacyjna:  


m/v „Adam Asnyk”

    • Numer IMO: 9432115
    • Bandera i port macierzysty: Malta, La Valetta
    • Rok budowy: 2009
    • Typ: Statek wielozadaniowy wzmocniony do przewozu ładunków ciężkich i z możliwością przewozu kontenerów
    • Klasa: PRS *KM GENERAL CARGO SHIP E LAL ACC (1108) IWS CG AUT NAV 1 CM
    • Ubezpieczyciel P&I: The West of England Shipowners
    • Długość całkowita (LoA): 199,80 m
    • Zanurzenie (letnia linia ładunkowa): 11 m
    • DWT: 30,332
    • GT: 24,115
    • TEU (możliwa ilość kontenerów 20 – to stopowych – ładownie i pokład): TEU 1,904,  w tym możliwe podłączenie 50 kontenerów chłodzonych, tzw. reefer boxes)
    • Dźwigi: 2 x 320 ton i 2 x 50 ton
    • Silnik główny: SULZER 7RT – FLEX60C (16,520 kW ~ 22,153 KM)
    • Załoga: Polska

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.