W Sali Narad budynku zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding SA zebrało się osiemnastu najlepszych spawaczy. Prezes zarządu Marcin Ryngwelski pogratulował im i podziękował za dotychczasową współpracę. Podkreślił, że kolejne lata w stoczni będą równie pracowite, m.in. ze względu na rozpoczynającą się niebawem budowę kolejnych trzech niszczycieli min typu Kormoran 2.
Przekazanie w grudniu ORP Mewa nie zakończyło przedsięwzięcia związanego z zaopatrywaniem polskiej Marynarki Wojennej w nowoczesne okręty przeznaczone do działań przeciwminowych. W czerwcu ubiegłego roku minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak podpisał umowę na dostarczenie trzech kolejnych jednostek tego rodzaju, które będą wchodziły do służby w latach 2025-2026. W ten sposób seria niszczycieli min proj. 258 stanie się jak dotąd największą i najliczniejszą polską inwestycją w branży okrętowej w XXI wieku.
Historia budowy okrętów typu Kormoran 2 sięga 2012 roku, gdy ówczesne władze podpisały umowę na dostarczenie prototypowej jednostki z możliwym rozszerzeniem zamówienia o dwie seryjne. Celem było zastąpienie starszych niszczycieli min proj. 26FM, których czas zdolności do eksploatacji zmierzał ku końcowi. Za budowę odpowiadało konsorcjum w składzie: Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (lider), Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. i PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. Nadzór klasyfikacyjny nad budową pełnił Polski Rejestr Statków S.A.
Biało-czerwona bandera po raz pierwszy załopotała na ORP Kormoran 28 listopada 2017 roku, a sam okręt wszedł do regularnej służby w 2022 roku, po zakończeniu badań eksploatacyjno-wojskowych. Pod koniec ubiegłego roku, również 28 listopada, do polskiej floty wcielono ORP Albatros, natomiast 14 lutego 2023 roku ORP Mewa. Wszystkie trzy jednostki wcielono do 13. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, stacjonującego w Porcie Wojennym Gdynia.
O kwestii rozszerzenia zamówienia mówiło się jeszcze w trakcie
budowy ORP Kormoran, jednakże tę ugruntowała agresja Rosji na Ukrainę 24
lutego 2022 roku. Minister obrony narodowej ogłosił decyzję w tej sprawie już 15
marca, a do podpisania umów zatwierdzających przedsięwzięcie doszło 26
czerwca, w dniu Święta Marynarki Wojennej. Od tego czasu trwały
intensywne przygotowania do realizacji zamówienia, obok
wciąż prowadzonej budowy pozostałych niszczycieli min. Trzy kolejne jednostki mają
znaleźć się w wyposażeniu 12. Dywizjonu Trałowców 8. FOW, stacjonującego
w Porcie Wojennym Świnoujście. Z racji na to, że pierwszy z nich ma
wejść do służby w 2025 roku, niebawem można się spodziewać startu prac.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii