Biuro projektowe należące do Remontowa Holding zaprezentowało wizualizację oraz parametry statku powstałego z myślą o prowadzeniu akcji ratunkowych na morzu w ramach SAR (Search and Rescue).
Proponowana jednostka oznaczona jako 5784-I miałaby być ofertą dla służb morskich, które w ramach swoich zadań prowadzą działania ratownicze. W przypadku Polski potencjalnymi klientami mogłyby być Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa, Morski Oddział Straży Granicznej, jak i polska Marynarka Wojenna. Z opisu po angielsku, podanego na portalu Linkedin wynika, że jest on stworzony z myślą do działania na "na wodach wietnamskich i międzynarodowych" (on Vietnamese and international waters), co wskazuje potencjalnie na przyszłego użytkownika.
Jednostka będzie miała 83 metry długości, zapewniając miejsce dla 41 członków załogi, 30 osób specjalnego personelu oraz 51 rozbitków. Zasięg z pełnym zapasem paliwa wynosi ok. 6000 mil morskich przy prędkości 13-14 węzłów. Jest przeznaczona do takich zadań jak:
- operacje poszukiwawczo-ratownicze na wodach międzynarodowych,
- dalekosiężne operacje poszukiwawczo-ratownicze,
- dowodzenie i nadzór nad statkami biorącymi udział w operacjach ratowniczych,
- szybkie podejście do miejsca wypadku,
- identyfikacja statków i ich dokładnych pozycji,
- wsparcie uszkodzonych statków, zabieranie rozbitków, małych łodzi itp. z morza,
- holowanie uszkodzonych statków do portu,
- gaszenie pożarów na morzu,
- pierwsza pomoc medyczna,
- wykonywanie operacji SAR za pomocą śmigłowca
- prace nurkowe.
W związku z takim z zakresem obowiązków można spodziewać się, że w wyposażeniu potencjalnie znajdą się armatki wodne, zestawy do zbierania wycieków olejowych na wodzie, szybkie łodzie płaskodenne (RIB), komora dekompresyjna, drony powietrzne, a także lądowisko do przyjmowania bezzałogowców i śmigłowców oraz wydzielona przestrzeń dla kontenerów w ramach potrzeb magazynowych i rozwiązań modułowych (dostosowania w zależności od misji). Ponadto wewnątrz najpewniej znajdzie się przestrzeń do przyjmowania rozbitków, a także sala medyczna ze sprzętem. Wedle projektantów 5784-I zapewni wsparcie logistyczne, w tym dostarczanie żywności, paliwa i wody zarówno aktywnym jednostkom administracji morskiej i służb cywilnych, jak i na odległe wyspy, a także platformy wiertnicze.
To kolejny projekt wielozadaniowej jednostki morskiej powstałej z myślą o państwowych instytucjach. Nie tak dawno zaprezentowała propozycję patrolowca dla służb morskich.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth