Qatar Energy podpisał 9 września w Szanghaju umowę z China State Shipbuilding Corporation (CSSC) na budowę sześciu kolejnych, najnowocześniejszych statków QC-Max, zwiększając łączną liczbę zamówionych gazowców w ramach programu rozbudowy floty do 128 jednostek.
Umowa została podpisana podczas specjalnej ceremonii, która odbyła się w Szanghaju, z udziałem Saada Sherida Al-Kaabi, ministra stanu ds. energii oraz prezesa i zarazem dyrektora generalnego Qatar Energy, Chen Jianliang, prezesa Hudong-Zhonghua Shipbuilding oraz Hu Kai, prezesa China Shipbuilding Trading. W wydarzeniu uczestniczyli także szejk Khalid bin Khalifa Al-Thani, dyrektor generalny Qatar Energy LNG, Jia Haiying, członkini grupy reprezentującej przywódców Komunistycznej Partii Chin i zarazem dyrektor finansowa China State Shipbuilding Corporation (CSSC). Oprócz tego pojawiło się wielu wysokich rangą chińskich urzędników państwowych oraz kierownictwo wyższego szczebla z Qatar Energy, Qatar Energy LNG i CSSC.
– Podpisanie dzisiejszej umowy podkreśla strategiczne znaczenie historycznego programu rozbudowy floty LNG firmy QatarEnergy oraz jej zaangażowanie w utrzymanie pozycji lidera na globalnym rynku LNG. Jesteśmy bardzo zadowoleni z rozszerzenia naszej doskonałej współpracy z CSSC i Hudong-Zhonghua, jednym z czołowych światowych producentów statków. Z niecierpliwością czekamy na otrzymanie tych zaawansowanych statków LNG i zwiększenie naszej roli w dostarczaniu światu czystszej energii potrzebnej do realistycznej i praktycznej transformacji energetycznej – wskazał Saad Sherida Al-Kaabi.
Statki QC-Max, które zostaną zbudowane w chińskiej stoczni Hudong-Zhonghua, należącej w całości do CSSC, są największymi statkami LNG, jakie kiedykolwiek zbudowano, o pojemności 271 000 m3 każdy. Ich długość wynosi 345 metra, natomiast szerokość 53,8 metra. Zostały zaprojektowane z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii, zwiększą zdolność QatarEnergy do zaspokojenia rosnącego globalnego popytu na LNG, jednocześnie wzmacniając jej zaangażowanie w doskonałość operacyjną i zrównoważony rozwój. Dzięki zwiększonej wydajności paliwowej i zmniejszonej emisji, statki te zostały zaprojektowane tak, aby spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa i ochrony środowiska, stanowiąc znaczący postęp w zrównoważonych innowacjach.
Nowe zaawansowane gazowce mają zostać dostarczone w latach 2028-2031. Zamówienie ma być świadectwem skoncentrowania się katarskiego koncernu energetycznego na jakości i niezawodności. Kontrakt zawarty we wrześniu tego roku jest uzupełnieniem rekordowego, kwietniowego zamówienia, gdy katarski koncern podpisał umowę na 18 statków LNG serii QC-Max. Z racji na wartość sięgającą 6 mld dolarów było to jedno z największych zamówień nie tylko w skali chińskiej branży stoczniowej. Licząc z obecnym zamówieniem łączny portfel stoczni wzrósł do 24 jednostek, a wartość kontraktu to ok. 8 mld dolarów. Zgodnie z planem, pierwszych osiem jednostek serii QC-Max zostanie dostarczonych w latach 2028 i 2029, a pozostałe dziesięć w latach 2030 i 2031. Co istotne, aktualnie trwa również budowa 12 konwencjonalnych statków LNG, powstających w stoczni Hudong-Zhonghua. Dostawa pierwszego z nich jest spodziewana w III kwartale tego roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii