W ciągu dekady Polska wyprzedziła wszystkie unijne kraje pod względem przeładunków na Bałtyku. Dzięki temu Gdańsk awansował z piątej do pierwszej dziesiątki najważniejszych portów w całej UE - informuje we wtorek "Puls Biznesu".
Handel morski - jak zauważa "PB" - jest niezbędny dla rozbudowy relacji handlowych z innymi kontynentami, Bałtyk pełni więc strategicznie ważną rolę dla polskiego rozwoju gospodarczego.
Jeszcze w 2004 r., w momencie wchodzenia Polski do Unii Europejskiej, polskie porty pełniły marginalną rolę w międzynarodowym systemie handlowym. Przeładunki w polskich portach były wtedy mniejsze niż w łotewskich, a polski handel rozwijał się głównie dzięki ekspansji połączeń drogowych. Do 2009 r. niewiele się zmieniało: wolumen przeładunków nie rósł, a udziały polskich portów wręcz malały.
"Od 2010 r. nastąpiła jednak fundamentalna zmiana — polskie porty zaczęły rosnąć zarówno pod względem wolumenów, jak też udziałów w europejskim handlu. W 2010 r. Polska wyprzedziła Niemcy pod względem przeładunków realizowanych na Bałtyku, w 2019 Szwecję, w 2021 Danię, w 2022 Finlandię, a w 2023 sumaryczną wartość dla Litwy, Łotwy i Estonii" - informuje "PB".
Liderem pod względem rozwoju jest - jak wskazuje "Puls Biznesu" - Gdańsk, który awansował do największych portów w UE. "Jeszcze w 2008 r. pod względem wolumenu przeładunków był na 64. miejscu, w 2013 awansował na 41., w 2018 na 23., a w 2023 na 7. Na samym Bałtyku Gdańsk jest największym portem unijnym i drugim ogółem po rosyjskim porcie Ust-Ługa" - zaznacza redakcja.
from/ ktl/
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland