Szwedzki minister obrony poinformował, że chiński masowiec Yi Peng 3, który zniszczył w listopadzie dwa podmorskie kable telekomunikacyjne na Bałtyku najpewniej próbował zniszczyć także trzeci.
W listopadzie w ciągu dwóch dni uszkodzone zostały dwa podmorskie kable telekomunikacyjne na Bałtyku – C-Lion 1 oraz BCS East-West Interlink. Do incydentu doszło w szwedzkiej strefie ekonomicznej. Podejrzenia padły na chiński statek Yi Peng 3. Obecnie Szwedzi podali, że ślady ciągnięcia kotwicy widać także przy innym kablu: łączącej Litwę i Szwecję linii energetycznej NordBalt.
O znalezieniu śladów ciągnięcia kotwicy przy NordBalt poinformował szwedzki minister obrony cywilnej Carl-Oskar Bohlin. Informację przekazano po tym, jak w czasie świąt Bożego Narodzenia inny chiński statek, Eagle S, uszkodził w podobny sposób kolejny kabel – Estlink 2. W odróżnieniu od Yi Peng 3, Eagle S został jednak zatrzymany przez służby. Niepotwierdzone doniesienia mówią, że Eagle S planował także zahaczenie kotwicy o kabel EstLink 1.
O próbie uszkodzenia NordBalt Bohlin poinformował podczas konferencji obronnej. Jak powiedział, ustalono, że przy tym kablu również są tory holownicze z kotwicy, prawdopodobnie należącej do Yi Peng 3. Kabel ten łączy Szwecję z Litwą. Minister dodał, że związek z licznymi próbami sabotażu może mieć fakt, że Litwa, Łotwa i Estonia wkrótce uniezależnią się od rosyjskiej i białoruskiej energii elektrycznej – odcięcie ich od połączeń z krajami Skandynawii miałoby je postawić w sytuacji bez wyjścia i być może skłonić do pozostania przy imporcie energii z Rosji. Dopytywany przez uczestników konferencji Carl-Oskar Bohlin nie chciał jednak przesądzać, że Yi Peng 3 definitywnie chciał dokonać sabotażu. Dodał jednak, że „jeśli ciągniesz za sobą kotwicę przez 150 kilometrów, co tutaj jest uznawane za przypadek, to wiele wskazuje na to, że powinieneś to przynajmniej zauważyć”.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej