Fińskie władze zwróciły się do szwedzkich z prośba o wsparcie w zakresie oceny uszkodzeń podwodnej infrastruktury krytycznej w Zatoce Fińskiej. W zagrożony rejon został wysłany okręt ratowniczy HswMS Belos (A214), z którym współdziałają okręty Marynarki Wojennej Finlandii. Ma to związek z uszkodzeniem podwodnego kabla EstLink 2, do czego doszło pod koniec grudnia ubiegłego roku.
Jak podkreślił szwedzki resort obrony, oba państwa leżące na półwyspie skandynawskim od lat prowadzą ścisłą współpracę w zakresie obronności, mając podobne cele jak i wyzwania, choćby ze względu na bliskość Rosji. Dodatkowo ich partnerstwo miało zostać wzmocnione po tym, jak oba kraje dołączyły do NATO, Finlandia w kwietniu 2023 roku, a Szwecja w maju rok później.
– Szwecja ma zdolność, chęć i możliwość wniesienia wiedzy specjalistycznej, na którą jest zapotrzebowanie, dlatego oczywiste jest, że pomożemy. Z tego typu wyzwaniami najlepiej radzić sobie wspólnie – wskazał Johan Norlén, szef szwedzkiej marynarki wojennej.
– Praca pod wodą jest zawsze wymagająca, ale w obecnej sytuacji zadania nurkowe są przygotowane do wykonywania na dość dużej głębokości, jeśli to konieczne, co wymaga szczególnej uwagi na przygotowanie, bezpieczeństwo i samą pracę. HswMS Belos wnosi do misji dodatkowe umiejętności, sprzęt i doświadczenie. Współpraca i lata wspólnych szkoleń nabierają teraz konkretnych kształtów – przekazał kmdr Tuomas Runola, dowódca zespołu nurkowania głębinowego i ratownictwa Marynarki Wojennej Finlandii (Merivoimat).
Wysłany 3 stycznia br. z misją na fińskie wody okręt ratowniczy HsWMS Belos współdziała z jednostkami nawodnymi państwa-gospodarza. Jak wskazał resort obrony Finlandii, armia zapewnia służbom wszelkie wsparcie wykonawcze w związku z dochodzeniem w sprawie uszkodzenia kabla linii przesyłowej EstLink 2 w Zatoce Fińskiej. Obok szwedzkiego okrętu zostały zaangażowane także siły morskie Finlandii, w tym z wykorzystaniem takich jednostek Marynarki Wojennej, jak okręt przeciwminowy typu Katanpää, MHC Vahterpää (42) i okręt pomocniczy Hylje (799), przeznaczony do działań w zakresie ochrony środowiska i obsługiwany przez załogę cywilną. Misję sił morskich wspierają zespoły nurków, personel lądowy oraz lotniczy, zapewniające rozeznanie obrazu sytuacji morskiej i analizy pozyskanych danych.
Za operację odpowiada Departament Policji w Helsinkach przy współpracy ze Strażą Graniczną (Rajavartiolaitos). Krajowe Biuro Śledcze (NBI) odpowiada za prowadzenie dochodzenia karnego. Podwodne dochodzenie w sprawie miejsca zdarzenia prowadzi patrolowiec straży granicznej Turva, pod kierownictwem NBI. Jak podkreśla fińska marynarka wojenna, zabezpieczenie podwodnej infrastruktury Morza Bałtyckiego leży we wspólnym interesie tak władz w Helsinkach, jak i Sztokholmie, a siły morskie obu państw ściśle współpracują w ramach współpracy dwustronnej od wielu lat. Obejmuje ona regularne szkolenia, rozwój i testowanie różnych zdolności i modeli operacyjnych podczas wspólnych ćwiczeń i innych wydarzeń z udziałem fińskich i szwedzkich sił.
Misja HswMS Belos w związku z uszkodzeniem infrastruktury krytycznej nie jest pierwszą dla tej jednostki. Podobną wykonywał w październiku 2023 roku, gdy doszło do uszkodzenia kabla Balticconnector w Zatoce Fińskiej oraz kolejnego, łączącego Szwecję z Estonią. Choć jest to okręt ratowniczy, którego głównym celem jest zabezpieczanie działań okrętów podwodnych, w tym ratowanie ich załóg, tak posiada on wyposażenie i zdolności związane z monitoringiem sytuacji podwodnej, w tym sprawdzania infrastruktury się tam znajdującej.
Czytaj więcej: Szwecja wysłała okręt celem sprawdzenia podmorskich kabli w okolicy Balticconnector
Okręt ma 104,9 metra długości i 6150 ton wyporności, co czyni go obecnie jednym z największych, jakim dysponuje Królewska Marynarka Wojenna Szwecji (Swenska Marinen).W służbie jest od 1992 roku. Jego załoga liczy 40 osób, przy czym 30 stanowi stała, natomiast pozostałe 10 to żołnierze zasadniczej służby wojskowej. W trakcie swoich działań wykorzystuje dwa pędniki azymutalne oraz system dynamicznego pozycjonowania (Dynamic Position, DP), dzięki czemu bez zakotwiczenia może utrzymywać się na wodzie w tym samym miejscu i w razie potrzeby zmienić kąt pozycji bez przemieszczania się. W swoim wyposażeniu posiada bezzałogowe pojazdy (ROV), sprzęt oceanograficzny, dźwigi, komorę dekompresyjną, specjalistyczne wyposażenie dla nurków oraz zaplecze medyczne. Wykorzystuje też systemy sonarowe przymocowane do kadłuba, które może używać do wyszukiwania okrętów podwodnych oraz innych obiektów, znajdujących się pod wodą, w tym infrastruktury oraz przedmiotów niebezpiecznych.
Współpraca fińskiej marynarki wojennej z HswMS Belos i wsparcie tego okrętu w badaniu uszkodzeń kabli mają stanowić dowód wspomnianej współpracy sił morskich Szwecji i NATO, a okręt ten, choć w domyśle ratowniczy, uzupełnia możliwości wymagane do nurkowania na głębokości i pracy oraz zwiększa bezpieczeństwo działań podwodnych. Wskazuje to na rolę i znaczenie okrętów ratowniczych nie tylko w ramach ich „domyślnych zadań”, gdyż ich możliwości wykraczają daleko dalej. Choć zwykle to jednostki pozbawione uzbrojenia, jak przyszły okręt ratowniczy programu „Ratownik” dla polskiej Marynarki Wojennej, ich zdolności są kluczowe dla działań morskich i uzupełniają się z typowo bojowymi, zapewniając bezcenne wsparcie przy ich zadaniach.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach