Włoska firma zajmująca się okablowaniem morskim inwestuje blisko 200 mln euro w nowy statek i dostosowanie jego sprzętu kablowego o wartości około 40 mln euro. Będzie też wyposażony w pakiet akumulatorów o łącznej mocy 3 MW.
Blisko 170-metrowy statek zostanie
zbudowany przez stocznię VARD Group, spółkę zależną od
włoskiego koncernu Fincantieri Group. Firma zbudowała również
poprzedni statek roboczy, nazwany Leonardo da Vinci, który został
dostarczony w zeszłym roku i niedługo rozpocznie prace. Oczekuje
się, że kolejny statek będzie w pełni gotowy do eksploatacji w
pierwszym kwartale 2025 roku, wzmacniając możliwości realizacji
projektów przez Prysmian poprzez skrócenie czasu realizacji
przedsięwzięć, obniżenie kosztów, a także trwałość efektów
wykonywanych prac.
- Złożoność takiego statku w pełni
pokazuje zdolność Fincantieri do zapewnienia swoim klientom
zaawansowanych technologicznie rozwiązań, dążenia do ciągłej
innowacji i zaangażowania w zrównoważony rozwój. Wysoce
wymagający kontekst, w którym statek będzie działał, zarówno
pod względem środowiska, jak i wymagań hi-tech, wzmocni systemy
pokładowe najnowszej generacji. Jesteśmy zatem szczególnie
zadowoleni, że po raz kolejny możemy służyć firmie Prysmian,
realizując udany projekt w sektorze okablowania, wspierając
jednocześnie transformację energetyczną, która będzie przyciągać
kolejne inwestycje w najbliższej przyszłości – podkreślił
Pierroberto Folgiero, prezes Fincantieri
- Nowy statek będzie zdecydowanie mocną podporą w zakresie rozwoju możliwości instalacyjnych firmy oraz wspierania naszej pozycji lidera na rynkach połączeń międzysystemowych i morskich farm wiatrowych, przy jednoczesnym zapewnieniu terminowej dostawy i realizacji. Ten nowy statek będzie wyrazistym wsparciem dla naszej istniejącej floty do układania kabli, wspierając długoterminowy wzrost firmy w naszej stale rozwijającej się branży - powiedział odpowiedzialny za EVP Project BU w Grupie Prysmian Hakan Ozmen.
Zdaniem obu firm kolejny statek będzie zarówno przyjazny wobec środowiska, jak i wydajny w swojej pracy. Ma charakteryzować się dużą prędkością nawigacyjną, dzięki czemu sam proces układania kabli ma być szybszy, umożliwiając tym samym ogólny spadek emisji CO2 i zmniejszenie zużycia paliwa o około 40% w porównaniu z tradycyjnym statkiem do układania kabli. Ponadto oczekuje się, że wyposażenie nowej jednostki w ekologiczne silniki zmniejszą emisję tlenku azotu (NOX) nawet o 85%. Będzie też wyposażony w podobny sprzęt do układania kabli, taki jak linia do układania z zwijaczem kabli przystosowanym do instalacji na wodach o głębokości do 3000 metrów, linia z silnikami kablowymi o zwiększonej elastyczności operacyjnej, a także dwa bębny kablowe o nośności 7000 i 10 000 ton, które zapewniają zdolność załadunku kabli. Statek będzie wyposażony w najnowocześniejsze systemy pozycjonowania i nawigacji morskiej DP3, a maksymalna prędkość tranzytowa będzie przekraczać 16 węzłów.
- Rozwój bardziej wydajnej i zrównoważonej infrastruktury sieci energetycznych jest kluczowy dla umożliwienia transformacji energetycznej, a kable podmorskie są jej niezbędnym elementem. Jako globalny lider jesteśmy w pełni zaangażowani w innowacje technologiczne i cieszymy się, że możemy współpracować ze światowymi liderami w budowie statków, takimi jak Fincantieri i Vard, aby poprawić również nasze możliwości instalacyjne - stwierdził prezes Prysmian Group Valerio Battista
Po
osiągnięciu gotowości operacyjnej nowa jednostka będzie
dedykowana do realizacji projektu Coastal Virginia Offshore Wind
(CVOW) w USA, Neuconnect Energy Link oraz systemów kablowych
przyłączeniowych do morskich sieci wiatrowych Dolwin4 i Borwin4 w
Niemczech.
Flota Prysmian składa się obecnie z pięciu
kablowców, w tym 35-letni Giulio Verne, wykorzystywany głównie do
instalacji kabli eksportowych morskich farm wiatrowych Cable
Enterprise, barkę do instalacji kabli na płytkich wodach Ulisse,
małą barkę przeznaczoną do operacji w bardzo płytkich wodach i
strefach międzypływowych Barbarossa, oraz statek okablowania
Leonardo da Vinci, przejęty w 2021 roku i wyposażony w
najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne.
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek
Dzięki systemowi smarowania powietrzem OceanGlide firma Alfa Laval podpisała pierwsze porozumienie o współpracy z koreańską stocznią
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich