Początek lipca dla wielu jest czasem wypoczynku i urlopów. Mimo letniej aury nie oznacza to, że w zakładach stoczniowych będą miały miejsce przestoje. W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding już w pierwszym tygodniu miesiąca odbędzie się wodowanie dwóch jednostek – pierwszego okrętu rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin" oraz promu powstającego dla norweskiego armatora Torghatten Nord AS. Do końca roku tak mocnych akcentów ma nie zabraknąć.
Jak informuje stocznia, już 1 lipca odbędzie się ceremonia chrztu i wodowania pierwszego okrętu rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin". Dwie jednostki tej serii do 2027 roku mają wejść w skład grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów. Będą stacjonowały w Porcie Wojennym Gdynia. Choć głównym wykonawcą zlecenia, na który umowę podpisano pod koniec 2023 roku, jest szwedzki koncern Saab, wszystkie prace odbywają się w polskiej stoczni. Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście pt. Pierwszy okręt programu „Delfin” zostanie zwodowany w lipcu. W wyposażeniu tych jednostek wchodzi najnowocześniejszy sprzęt do pozyskiwania danych operacyjnych. Stąd ich rola, szczególnie w obliczu współczesnych zagrożeń na Morzu Bałtyckim, jest decydująca na morskim teatrze działań. Zbierane przez nie dane wywiadowcze stanowią cenne źródło informacji dla jednostek liniowych, uczestniczących w działaniach ofensywnych.
Kolejnym wydarzeniem, które odbędzie się jeszcze w tym samym
tygodniu, 4 lipca, będzie wodowanie promu dla norweskiego armatora
Torghatten Nord AS., przeznaczonego do żeglugi w norweskich fiordach.
Statek będzie posiadał napęd hybrydowy, co ma szczególne znaczenie ze
względu na rejon jego eksploatacji. Prom zostanie zbudowany na podstawie
projektu opracowanego przez The Norwegian Ship Design Company AS,
wspieranego, w zakresie dokumentacji roboczej, przez Remontowa Marine
Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Przekazanie statku
armatorowi jest planowane w I kwartale 2026 roku. Długość całkowita to
63,65 metra, szerokość 15,50 metra, wysokość do pokładu głównego to 4,80
metra. Na pokładzie można przewozić maksymalnie 149 osób (pasażerów i
załogę), 50 aut i sześć pojazdów ciężarowych. Prom będzie wyposażony w
dwa pędniki azymutalne z zamontowanymi w pionie silnikami elektrycznymi
zasilanymi z baterii lub awaryjnie z agregatów. W normalnej operacji
baterie będą doładowywane z sieci lądowej w czasie rozładunku/załadunku.
Będzie to miało miejsce relatywnie często, jako że pojedyncze przejście
jednostki będzie zajmowało nie więcej niż 12 minut.
To nie będą
jedyne głośne wydarzenia na terenie gdańskiej stoczni w tym roku.
Zaplanowano jeszcze dwa wodowania okrętów, drugiego programu "Delfin"
oraz szóstego niszczyciela min typu Kormoran II, przyszłego ORP Czajka. W
przypadku tej drugiej serii w latach 2017-2023 do służby wprowadzono
trzy okręty, które wchodzą w skład 13. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli
Obrony Wybrzeża i na co dzień cumują w Porcie Wojennym Gdynia. Kolejne, w
latach 2026-2027, wejdą w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. FOW i będą
stacjonować w Porcie Wojennym Świnoujście. W latach 2024-2025 zwodowano
dwa z nich, nazwane Jaskółka i Rybitwa. Oprócz podstawowych zadań
związanych z poszukiwaniem, identyfikacją, klasyfikacją i niszczeniem
min morskich, są również przystosowane do zwalczania dywersji podwodnej,
patrolowania torów wodnych i nadzoru nad infrastrukturą krytyczną.
Funkcje te mają także ogromne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa
Bałtyku.
W dalszych miesiącach ruszą prace nad kolejnymi promami.
Tych na terenie gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w ciągu ćwierćwiecza zbudowano 47, z
czego 16 z napędem elektrycznym, 10 z napędem gazowym i 6 z napędem
bateryjnym. Oprócz tego w portfelu
zamówień znalazło się siedem jednostek, zamówionych przez szkockiego
armatora Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL). Ich budowa
rozpocznie się w IV kwartale tego roku. Zostaną wyposażone w zestaw
baterii o dużej pojemności, umożliwiający całodniową, zeroemisyjną
operację, wpisując się w założenia zrównoważonej żeglugi, w tym
maksymalną redukcję emisji CO2. Dla stoczniowców z Remontowa
Shipbuilding S.A. to dowód potwierdzenia najlepszych kompetencji
stoczni, jej doświadczenia oraz innowacyjnego podejścia do realizacji
zadań. Zarząd Stoczni podkreśla gotowość do
realizacji kolejnych zamówień, tak na rynek cywilny, jak i wojskowy.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów