• <
nauta_2024

Pracowity lipiec w Remontowa Shipbuilding S.A. Stocznia zapowiada wodowanie okrętu programu "Delfin" oraz promu

20.06.2025 10:31 Źródło: Remontowa Shipbuiling S.A.
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Pracowity lipiec w Remontowa Shipbuilding S.A. Stocznia zapowiada wodowanie okrętu programu "Delfin" oraz promu
Fot. GospodarkaMorska.pl

Początek lipca dla wielu jest czasem wypoczynku i urlopów. Mimo letniej aury nie oznacza to, że w zakładach stoczniowych będą miały miejsce przestoje. W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding już w pierwszym tygodniu miesiąca odbędzie się wodowanie dwóch jednostek – pierwszego okrętu rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin" oraz promu powstającego dla norweskiego armatora Torghatten Nord AS. Do końca roku tak mocnych akcentów ma nie zabraknąć.

Jak informuje stocznia, już 1 lipca odbędzie się ceremonia chrztu i wodowania pierwszego okrętu rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin". Dwie jednostki tej serii do 2027 roku mają wejść w skład grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów. Będą stacjonowały w Porcie Wojennym Gdynia. Choć głównym wykonawcą zlecenia, na który umowę podpisano pod koniec 2023 roku, jest szwedzki koncern Saab, wszystkie prace odbywają się w polskiej stoczni. Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście pt. Pierwszy okręt programu „Delfin” zostanie zwodowany w lipcu. W wyposażeniu tych jednostek wchodzi najnowocześniejszy sprzęt do pozyskiwania danych operacyjnych. Stąd ich rola, szczególnie w obliczu współczesnych zagrożeń na Morzu Bałtyckim, jest decydująca na morskim teatrze działań. Zbierane przez nie dane wywiadowcze stanowią cenne źródło informacji dla jednostek liniowych, uczestniczących w działaniach ofensywnych.

Okręt rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin", fot. Saab.


Kolejnym wydarzeniem, które odbędzie się jeszcze w tym samym tygodniu, 4 lipca, będzie wodowanie promu dla norweskiego armatora Torghatten Nord AS., przeznaczonego do żeglugi w norweskich fiordach. Statek będzie posiadał napęd hybrydowy, co ma szczególne znaczenie ze względu na rejon jego eksploatacji. Prom zostanie zbudowany na podstawie projektu opracowanego przez The Norwegian Ship Design Company AS, wspieranego, w zakresie dokumentacji roboczej, przez Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Przekazanie statku armatorowi jest planowane w I kwartale 2026 roku. Długość całkowita to 63,65 metra, szerokość 15,50 metra, wysokość do pokładu głównego to 4,80 metra. Na pokładzie można przewozić maksymalnie 149 osób (pasażerów i załogę), 50 aut i sześć pojazdów ciężarowych. Prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne z zamontowanymi w pionie silnikami elektrycznymi zasilanymi z baterii lub awaryjnie z agregatów. W normalnej operacji baterie będą doładowywane z sieci lądowej w czasie rozładunku/załadunku. Będzie to miało miejsce relatywnie często, jako że pojedyncze przejście jednostki będzie zajmowało nie więcej niż 12 minut.  

Wizualizacja promu dla Torghatten Nord AS, fot. Remontowa Shipbuilding S.A.


To nie będą jedyne głośne wydarzenia na terenie gdańskiej stoczni w tym roku. Zaplanowano jeszcze dwa wodowania okrętów, drugiego programu "Delfin" oraz szóstego niszczyciela min typu Kormoran II, przyszłego ORP Czajka. W przypadku tej drugiej serii w latach 2017-2023 do służby wprowadzono trzy okręty, które wchodzą w skład 13. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i na co dzień cumują w Porcie Wojennym Gdynia. Kolejne, w latach 2026-2027, wejdą w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. FOW i będą stacjonować w Porcie Wojennym Świnoujście. W latach 2024-2025 zwodowano dwa z nich, nazwane Jaskółka i Rybitwa. Oprócz podstawowych zadań związanych z poszukiwaniem, identyfikacją, klasyfikacją i niszczeniem min morskich, są również przystosowane do zwalczania dywersji podwodnej, patrolowania torów wodnych i nadzoru nad infrastrukturą krytyczną. Funkcje te mają także ogromne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa Bałtyku.

Niszczyciele min typu Kormoran II, fot. Remontowa Shipbuilding S.A.


W dalszych miesiącach ruszą prace nad kolejnymi promami. Tych na terenie gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w ciągu ćwierćwiecza zbudowano 47, z czego 16 z napędem elektrycznym, 10 z napędem gazowym i 6 z napędem bateryjnym. Oprócz tego w portfelu zamówień znalazło się siedem jednostek, zamówionych przez szkockiego armatora Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL). Ich budowa rozpocznie się w IV kwartale tego roku. Zostaną wyposażone w zestaw baterii o dużej pojemności, umożliwiający całodniową, zeroemisyjną operację, wpisując się w założenia zrównoważonej żeglugi, w tym maksymalną redukcję emisji CO2. Dla stoczniowców z Remontowa Shipbuilding S.A. to dowód potwierdzenia najlepszych kompetencji stoczni, jej doświadczenia oraz innowacyjnego podejścia do realizacji zadań. Zarząd Stoczni podkreśla gotowość do realizacji kolejnych zamówień, tak na rynek cywilny, jak i wojskowy.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.