• <
nauta_2024

Pierwszy okręt programu „Delfin” zostanie zwodowany w lipcu

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Pierwszy okręt programu „Delfin” zostanie zwodowany w lipcu
Fot. Saab

Na terenie gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędą się, 1 lipca, chrzest i wodowanie pierwszego z dwóch zaplanowanych okrętów rozpoznania radioelektronicznego programu „Delfin”, przyszłego ORP Jerzy Różycki (261). Jednostki tej serii wejdą w skład grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów i będą stacjonowały w Porcie Wojennym Gdynia.

Przypomnijmy, że umowa w sprawie budowy okrętów programu "Delfin" została zawarta 25 listopada 2022 roku między koncernem Saab a Agencją Uzbrojenia. Już 15 grudnia tego samego roku szwedzka firma poinformowała o dopięciu szczegółów umowy potwierdzając rozpoczęcie przygotowań do realizacji zamówienia. Za projekt odpowiada biuro MMC Ship Design & Marine Consulting. Całkowita wartość zamówienia wynosi ok. 6,7 mld koron szwedzkich, czyli blisko 2,8 mld zł.

Wykonawca zlecił budowę w całości gotowych do użytkowania okrętów stoczni Remontowej Shipbuilding S.A., a także wykonanie wszelkich koniecznych testów, w tym przeprowadzenie pełnego zakresu prób dokowych HAT (Harbour Acceptance Trials) oraz morskich SAT (Sea Acceptance Trials) .Wszystkie prace związane z budową obu okrętów odbywają się na terenie gdańskiego zakładu, w tym również zaplanowane do wykonania przez szwedzkich specjalistów. Do służby mają wejść do 2027 roku, a do końca tego roku zaplanowano wodowanie obu jednostek. Wzorem dla nich był szwedzki okręt HMS Artemis (A202), wchodzący w skład Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej (Svenska Marinen). Do służby wszedł w 2024 roku, jego głównym wykonawcą był Saab, przy wsparciu polskich firm i stoczni.

Szwedzki okręt rozpoznania radioelektronicznego HSW Artemis (A202), fot. Saab


W polskiej nomenklaturze jednostki powstające w ramach programu "Delfin" (lub proj. 107) to "okręty rozpoznania radioelektronicznego", określane też jako SIGINT, czyli "Signal Intelligence" (wywiad sygnałowy). Oznacza to, że tego rodzaju okręty są przeznaczone do działań związanych ze zwiadem i pozyskiwaniem danych na temat sił morskich innych państw, infrastruktury portowej (cywilnej i wojskowej) a także morskiej, jak kable przesyłowe, rurociągi (naftociągi i gazociągi), platformy wydobywcze ropy naftowej na morzu, bądź morskie farmy wiatrowe.

Okręty dla polskiej Marynarki Wojennej będą się nazywały ORP Jerzy Różycki (261) i ORP Henryk Zygalski (264), upamiętniając dwóch z trzech matematyków, którzy rozszyfrowali niemiecką Enigmę. Budowa pierwszego z nich miała swój start 27 kwietnia 2023 roku, natomiast położenie stępki 27 lipca tego samego roku. W przypadku drugiego odbyło się to odpowiednio 15 listopada 2023 roku i 23 stycznia 2024 roku.

Stępka pod ORP Jerzy Różycki (261), fot. GospodarkaMorska.pl


Okręty programu "Delfin" będą miały 74 metry długości i wyporność do 3 000 ton. Ich załoga ma liczyć domyślnie ok. 35-40 marynarzy, gdyż na pokładzie znajdzie się 35 kabin i 40 łóżek. Napęd stanowią cztery silniki dieslowe, o mocy 990 kW każdy. Także w tym przypadku wiele aspektów wyposażenia pozostaje niejawnych, acz ze Szwecji do Gdańska przybędą pracownicy Saab, głównego wykonawcy budowy okrętów, którzy na terenie gdańskiej stoczni doposażą okręty w specjalistyczny sprzęt, w tym system dowodzenia oraz rozpoznania. Marynarze będą je wykorzystywać niemal w każdym paśmie promieniowania elektromagnetycznego, co dotyczy m.in. sygnałów sondujących stacji radiolokacyjnych w ramach ELINT (Electronic Intelligence) czy też prowadzenia rozpoznania pomiarowo-badawczego MASINT (Measurement and signature intelligence) i łączności radiowej COMINT (Communication Intelligence). Umożliwi to także realizowanie rozpoznania obrazowego IMINT (Imagery intelligence).

Wizualizacja okrętów SIGINT programu "Delfin", fot. Saab


Obecnie w polskiej Marynarce Wojennej służą dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego proj. 863 (kod NATO: Modified Moma) ORP Hydrograf (262) i ORP Nawigator (263). Jako że zostały wcielone do służby w latach 1975-1976 zachodzi konieczność zastąpienia ich następcami bardziej przystosowanymi do obecnych realiów. Obie jednostki przeszły wprawdzie gruntowne remonty i doposażanie odpowiednio w 2018 i 2020 roku, co miało na celu przedłużenie ich zdolności do wykonywania zadań. Na temat okrętów rozpoznania radioelektronicznego pisaliśmy również w tekście pt. Program"Delfin" - dlaczego zdolności wywiadowcze na morzu są kluczowe dla bezpieczeństwa?

Aktualnie w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. trwa budowa również trzech niszczycieli min typu Kormoran 2, które wejdą w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i będą stacjonowały w Porcie Wojennym Świnoujście. Do służby mają wejść w latach 2026-2027, a dwa z nich, przyszłe ORP Jaskółka i ORP Rybitwa zostały już zwodowane. Oprócz tego na terenie gdańskiego zakładu są budowane promy dla polskich, brytyjskich i norweskich zamawiających.

Okręty rozpoznania radioelektronicznego proj. 863, ORP Hydrograf i ORP Nawigator, fot. Służby Prasowe 3. FO
etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.