Na terenie gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędą się, 1 lipca, chrzest i wodowanie pierwszego z dwóch zaplanowanych okrętów rozpoznania radioelektronicznego programu „Delfin”, przyszłego ORP Jerzy Różycki (261). Jednostki tej serii wejdą w skład grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów i będą stacjonowały w Porcie Wojennym Gdynia.
Przypomnijmy, że umowa w sprawie budowy okrętów programu "Delfin" została zawarta 25 listopada 2022 roku między koncernem Saab a Agencją Uzbrojenia. Już 15 grudnia tego samego roku szwedzka firma poinformowała o dopięciu szczegółów umowy potwierdzając rozpoczęcie przygotowań do realizacji zamówienia. Za projekt odpowiada biuro MMC Ship Design & Marine Consulting. Całkowita wartość zamówienia wynosi ok. 6,7 mld koron szwedzkich, czyli blisko 2,8 mld zł.
Wykonawca zlecił budowę w całości gotowych do użytkowania okrętów stoczni Remontowej Shipbuilding S.A., a także wykonanie wszelkich koniecznych testów, w tym przeprowadzenie pełnego zakresu prób dokowych HAT (Harbour Acceptance Trials) oraz morskich SAT (Sea Acceptance Trials) .Wszystkie prace związane z budową obu okrętów odbywają się na terenie gdańskiego zakładu, w tym również zaplanowane do wykonania przez szwedzkich specjalistów. Do służby mają wejść do 2027 roku, a do końca tego roku zaplanowano wodowanie obu jednostek. Wzorem dla nich był szwedzki okręt HMS Artemis (A202), wchodzący w skład Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej (Svenska Marinen). Do służby wszedł w 2024 roku, jego głównym wykonawcą był Saab, przy wsparciu polskich firm i stoczni.
W polskiej nomenklaturze jednostki powstające w ramach
programu "Delfin" (lub proj. 107) to "okręty rozpoznania
radioelektronicznego", określane też jako SIGINT, czyli "Signal
Intelligence" (wywiad sygnałowy). Oznacza to, że tego rodzaju okręty są
przeznaczone do działań związanych ze zwiadem i pozyskiwaniem danych na temat
sił morskich innych państw, infrastruktury portowej (cywilnej i wojskowej) a
także morskiej, jak kable przesyłowe, rurociągi (naftociągi i gazociągi),
platformy wydobywcze ropy naftowej na morzu, bądź morskie farmy wiatrowe.
Okręty dla polskiej Marynarki Wojennej będą się nazywały ORP Jerzy Różycki (261) i ORP Henryk Zygalski (264), upamiętniając dwóch z trzech matematyków, którzy rozszyfrowali niemiecką Enigmę. Budowa pierwszego z nich miała swój start 27 kwietnia 2023 roku, natomiast położenie stępki 27 lipca tego samego roku. W przypadku drugiego odbyło się to odpowiednio 15 listopada 2023 roku i 23 stycznia 2024 roku.
Okręty programu "Delfin" będą miały 74 metry
długości i wyporność do 3 000 ton. Ich załoga ma liczyć domyślnie ok. 35-40
marynarzy, gdyż na pokładzie znajdzie się 35 kabin i 40 łóżek. Napęd stanowią
cztery silniki dieslowe, o mocy 990 kW każdy. Także w tym przypadku wiele
aspektów wyposażenia pozostaje niejawnych, acz ze Szwecji do Gdańska przybędą
pracownicy Saab, głównego wykonawcy budowy okrętów, którzy na terenie gdańskiej
stoczni doposażą okręty w specjalistyczny sprzęt, w tym system dowodzenia oraz
rozpoznania. Marynarze będą je wykorzystywać niemal w każdym paśmie
promieniowania elektromagnetycznego, co dotyczy m.in. sygnałów sondujących
stacji radiolokacyjnych w ramach ELINT (Electronic Intelligence) czy też
prowadzenia rozpoznania pomiarowo-badawczego MASINT (Measurement and signature
intelligence) i łączności radiowej COMINT (Communication Intelligence).
Umożliwi to także realizowanie rozpoznania obrazowego IMINT (Imagery
intelligence).
Obecnie w polskiej Marynarce Wojennej służą dwa okręty
rozpoznania radioelektronicznego proj. 863 (kod NATO: Modified Moma) ORP
Hydrograf (262) i ORP Nawigator (263). Jako że zostały wcielone do służby w
latach 1975-1976 zachodzi konieczność zastąpienia ich następcami bardziej
przystosowanymi do obecnych realiów. Obie jednostki przeszły wprawdzie
gruntowne remonty i doposażanie odpowiednio w 2018 i 2020 roku, co miało na
celu przedłużenie ich zdolności do wykonywania zadań. Na temat okrętów
rozpoznania radioelektronicznego pisaliśmy również w tekście pt. Program"Delfin" - dlaczego zdolności wywiadowcze na morzu są kluczowe dla bezpieczeństwa?
Aktualnie w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. trwa budowa również trzech niszczycieli min typu Kormoran 2, które wejdą w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i będą stacjonowały w Porcie Wojennym Świnoujście. Do służby mają wejść w latach 2026-2027, a dwa z nich, przyszłe ORP Jaskółka i ORP Rybitwa zostały już zwodowane. Oprócz tego na terenie gdańskiego zakładu są budowane promy dla polskich, brytyjskich i norweskich zamawiających.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO